Na nákup a k pumpě

30. květen 2006 13:00

Asi žádný motorista nemá rád pohled na klesající ručičku palivoměru a mnozí si ji schválně nevšímají a počkají, až klesne skoro ke dnu a teprve pak zamíří k čerpací stanici. A jak to děláte vy? Jedete k té nejbližší nebo si vyberete tu, která nabízí nejnižší cenu? Anebo stejně tak jak velký nákup i pohonné hmoty nakoupíte v hypermarketu? Tedy přesněji v čerpací stanici některého z hypermaketových řetězců, které většinou nabízejí o pár haléřů nižší cenu za litr než značkové čerpací stanice. Jak je to možné? Není cena na úkor kvality?

Rozhodně není, alespoň podle Vladimíra Třebického z Ústavu paliv a maziv, který je pověřen kontrolou pohonných hmot na našem trhu. "Pokud jsme odebírali vzorky u těchto stanic, pak byly naprosto srovnatelné s ostatními. Čerpací stanice u hypremarketů odebírají pohonné hmoty, které jsou běžně na trhu, tedy z velkoskladu, například Čepra nebo České rafinérské. Základní kvalita je určitě srovnatelná s kvalitou na jiných čerpacích stanicích."

V čem je tedy důvod nižších cen? Především v tom, že hypermarketové řetězce vnímají vlastní čerpací stanici jako službu zákazníkům, která pro ně není hlavním předmětem podnikání, i když jak potvrzuje jednatel jedné ze společností Petr Vyhnálek, je to pro ně činnost výdělečná. "Cena se vždy řídí podle konkurence a nabídkou v dané lokalitě, ale vždy je výhodnější než ceny u čerpacích stanic značkových výrobců. Ale i při těchto cenách to není dotovaná cena. Máme alespoň nějaký minimální zisk."

A jak na tyto hypermarketové čerpací stanice pohlížejí zástupci značkových pump? Berou je jako normální konkurenci. Členem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje většinu předních výrobců a distributorů pohonných hmot se totiž před nedávnem stala právě jedna hypermaketová společnost. A podle předsedy Asociace Pavla Šenycha je věcí každého z distributorů, aby si přitáhl zákazníky na svou stranu. "Každý nový segment, který přijde na trh se svojí snahou o úspěch logicky odčerpává určitou část klientely od těch, kteří byli na trhu před ním. Nelze tedy říci, že provoz nově vznikajících čerpacích stanic nemá vliv na stávající stanice, ale bylo by ryze spekulativní, zda budou mít v budoucnu vliv na chod ekonomiky a případně existenci jiných čerpacích stanic. Záleží na každém provozovateli, aby kvalitou svých produktů a služeb zaujal dostatečně širokou klientelu, která zajistí jeho ekonomickou stabilitu."

Zkušenosti ze zahraničí ale ukazují, že čerpací stanice, které vlastní hypermarkety mají velkou budoucnost. Například ve Francii donutily některé provozovatele k prodeji svých stanic a rozmach je tak veliký, že obchodní řetězce stavějí čerpací stanice i třeba i dálnice, kde hypermarket nemají. Podle Radka Mužíka ze společnosti Incoma a GfK, u nás ale není tak velká expanze pravděpodobná. "Někteří odborníci předpokládají, že hypermarketové čerpací stanice mají šanci ukousnou 3 až 6 % z celkového trhu, což není málo, ale stále zůstává okolo 95 % trhu. Může to být určitým impulsem pro stávající čerpací stanice, aby své služby nastavili tak, aby zákazníka neztratili. Nemohou-li konkurovat cenou, což je jasné plus hypermarketové čerpací stanice, tak musí nabídnout něco jiného. Musím znát svého zákazníka, vědět co chce a nabídnout mu to."

autor: evk
Spustit audio