Na Pardubicku budou mít přetížené kamióny problémy
Taky se vám stalo, že jste sjeli z hlavního tahu na nějakou silnici druhé či třetí třídy a nestačili jste se divit, v jakém jsou stavu? Nezoufejte, prý to bude ještě horší, protože kraje, které silnice spravují, mají stále méně peněz na opravy. Něco však kraje udělat mohou - zákon jim totiž umožňuje vážit a pokutovat přetížené kamióny, které velmi často jezdí právě po silnicích nižších tříd a ničí je. Jako první chce vážení zrealizovat Pardubický kraj.
Policejní kontroly totiž jasně potvrzují, že až devadesát procent kamiónů na těchto silnicích je přetíženo. Kraj proto chce využít nedávné novely zákona a pomocí vysokorychlostního vážení pokutovat od nového roku přetížené kamióny.
„Není to složitá záležitost a je ošetřená legislativou. V současné době budeme zadávat studii proveditelnosti, ale vzhledem k tomu, že už to má oporu v zákonech, předpokládáme, že by měla být hotova do konce roku. Fungovalo by to podobně, jak probíhá měření rychlosti: váha vozidlo zváží a vyfotí a správní orgán bude řešit uložení pokuty,“ říká hejtmanův náměstek Jan Tichý.
Na první pohled jasná záležitost, která by měla omezit jízdy přetížených kamiónů. Jenže dopravci jsou úplně v klidu. Pokuty prý platit nebudou. Dokonce kraje varují před pořízením vysokorychlostních vah. „Jestliže by tyto váhy měly automaticky udělovat pokuty, budou v současné době všechny nezákonné a samozřejmě se proti nim budeme soudně bránit. Stejně tak bychom rádi upozornili obce, aby na to neskočily a neinvestovaly desetimiliónové částky do nákupu těchto zařízení, když jim nemohou sloužit pro výběr pokut,“ vysvětluje Martin Felix ze Sdružení ČESMAD Bohemia.
Pravda je v současné chvíli na straně dopravců. „Úskalí spočívá ve výběru vhodného měřidla pro vysokorychlostní vážení, protože nepůjde-li o stanovená měřidla, důkazy mohou být poměrně snadno zpochybněny,“ konstatuje dopravní právník Jan Kněžínek.
Vysokorychlostní nebo-li dynamické váhy, jejichž podstatou je smyčka zabudovaná ve vozovce, vinou své nepřesnosti nemohou být zařazeny mezi takzvaná stanovená měřidla. Mohou tedy sloužit pouze jako váhy orientační a jejich měření nemůže být podkladem pro udílení pokut.
„O tomto problému víme, nicméně v České republice existuje zhruba pět výrobců, kteří se snaží, aby jejich měřidla byla schválena, a měření tak bylo průkazné. Podle našich informací se domníváme, že do konce roku by to měli stihnout,“ věří v Pardubickém kraji.
Pravděpodobnější ovšem je, že legislativě pomůže státní správa. Podle ministra dopravy Gustava Slamečky se pracuje na vyhlášce, která by zmíněný problém vyřešila. „Vyhláška je v mezirezortním řízení, které by se mělo zanedlouho uzavřít. Potom bude prostor pro vyjednávání určitých tolerancí. Můj názor je, že není potřeba znát přesnou váhu kamiónu, protože pokud je na silnici značka Zákaz vjezdu vozidel přesahující hmotnost 6 nebo 12 tun, tak tam jednoduše vůbec nemá co dělat. Je tedy důležité mít nějaký nástroj, kterým by se tomu dalo zabránit.“
„Přeji si, aby se to skutečně podařilo, protože je to ve prospěch obyvatel,“ uzavírá náměstek Tichý.