Na pásy nezapomínejte ani v autobusu!
1. ledna roku 1967 jsme se u nás museli začít poutat. Pokud tedy je sedadlo ve vozidle vybaveno bezpečnostním pásem. V případě osobních aut už je poutání naprosto běžné, a to na všech sedadlech, ale v autobusech, to je jiná písnička. Přesto, připoutání se kdykoliv a kdekoliv chrání nejen náš život a zdraví, ale i zdraví těch ostatních. A to v autobuse platí dvojnásob.
V případě autobusů vypadají bezpečnostní crash testy poněkud jinak než u osobních aut.
„Z provozu lze usuzovat, že nejčastěji se jedná o čelní nehodu. Autobus většinou narazí do překážky, která je před ním, nebo někdo narazí do autobusu zezadu. I přesto musí každý autobus splňovat také poměrně přísná kritéria na převrácení,“ popisuje Jan Čížek ze společnosti SETRA, která se výrobou autobusů zabývá už přes 60 let.
Problém bezpečnosti na silnicích je vždy v řidičích a to platí i pro autobusy. Na druhou stranu, vždy bychom měli udělat vše pro to, aby při případné nehodě bylo sníženo riziko zranění. Proto jsou zájezdové autobusy – u městských si to lze jen těžko představit – od roku 2004 uváděny do provozu pouze se sedadly vybavenými bezpečnostními pásy.
„Málo se to ví, ale je to skutečně tak. Každý cestující má povinnost se připoutat bezpečnostním pásem, pokud jím je autobus vybaven,“ říká Jan Čížek.
Odpovědnost za připoutání je na cestujícím. Ten by také hradil případnou pokutu, která může být až do dvou tisíc korun na místě. Ale ono tady jde o peníze až v druhé řadě.
Jeden nepřipoutaný člověk může zranit mnoho dalších
„Nemusí dojít ani ke srážce. Pokud musí řidič brzdit na plný brzdný tlak – a autobus má velmi silné brzdění, nemůžeme obejít fyzikální zákony. Nepřipoutaný cestující může vyletět přes celý autobus a čelním sklem ven,“ potvrzuje Jiří Čížek.
Své zkušenosti se zraněními nepřipoutaných cestujících má i primář patologie pražské Nemocnice Na Bulovce Michal Beran. „Pokud není člověk připoután, je vržen do stropu a dopředu. Není-li připoután, může poranit před sebou sedící osoby nebo dokonce vyletět předním sklem ven,“ říká.
To je sice extrémní případ, ale když naše nohy zajedou pod sedadlo před námi nebo například budeme otočeni proti směru jízdy a povídat si přes opěradlo s kamarádem vzadu, nebude to při nehodě nic příjemného.
„Může dojít ke zlomeninám dolních končetin nebo k poranění hrudníku a hlavy,“ varuje lékař.
V autobuse navíc nejde jen o nás, což je častý argument těch, kteří se nepoutají. Jeden nepřipoutaný při svém putování autobusem po nárazu dokáže pozabíjet nebo zranit několik lidí. I proto bychom měli dbát na to, aby se ten vedle nebo za námi připoutal.