Na profesní průkazy se stojí ve frontách

12. srpen 2008 13:00

Kromě řidičského průkazu potřebují profesionální řidiči i takzvané osvědčení o profesní způsobilosti. To u nás platilo už hezkých pár let, narozdíl od mnoha jiných zemí. Jenže od září přichází změna - od 10. září potřebují toto osvědčení všichni profesionální řidiči v Evropské unii. A bohužel, i když se o tomto nařízení ví delší dobu, pak v těchto dnech praskají čekárny příslušných úřadů doslova ve švech. Jak jsme se ale přímo na jednom z nich přesvědčili, není to kvůli nezodpovědnosti řidičů.

Odbor dopravně správních agend pražského magistrátu má o prázdninách otevřeno do pěti, ale kvůli velkému zájmu v pondělí odpoledne už po třetí hodině přestali vydávat pořadová čísla pro podání žádosti o nový řidičský či profesní průkaz. A nejinak je tomu i jinde, přičemž hlavními čekajícími jsou právě profesionální řidiči. Jak dlouho už tady čekáte?

"Moc dlouho ne, asi 20 minut, ale před sebou mám ještě 80 čísel."
"Přibližně 20 minut, ale neřekl bych, že to je nějak rychlejší."

A čekací doby se asi budou prodlužovat, protože do poloviny září totiž musejí mít všichni řidiči profesionálové nový evropský profesní průkaz. A i když vyhláška začala platit už jaře, pak ani ti, kteří si chtěli průkaz vyřídit v předstihu nepochodili, jak jsem přesvědčila při květnové návštěvě pražského úřadu.

"Zaregistrovali mě, ale v srpnu si přijdu jen pro novou kartičku. Stávající profesní průkaz mě zatím nechali platný do října, takže doufám, že tu nebudu muset stát frontu."

Státní tiskárna cenin totiž teprve až s tříměsíčním zpožděním, tedy v červenci, byla schopna vytisknout příslušnou kartičku. Výhodou je snad jen to, že ti, kteří mají v ruce papír, si vystojí jen tu výrazně menší frontu na vydání nového dokladu. Ale jak připomíná Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy, nesmí příliš otálet: "Do posledního srpna, tedy do konce prázdnin, kdy by si měli tento dočasný doklad vyměnit."

Od 10. září 2008 se evropským osvědčením o profesní způsobilosti musejí v zemích Evropské unie prokazovat všichni profesionální řidiči, kteří řídí vozidla nad 3,5 tuny, tedy i malých dodávek. Ovšem k vydání evropského profesního průkazu u nás nestačí jako v jiných zemích doložit příslušné řidičské oprávnění, tedy od C1 výše. Čeští řidiči v podstatě jako jediní v Evropě museli mít profesní průkaz už dříve, i když jen pro vozidla těžší tonáže - od 7,5 tuny. Navíc česká vyhláška určila jako rozhodující 1. duben, kdo do té doby měl profesní osvědčení, stačí mu jen výměna, ti ostatní musí absolvovat minimálně 140 hodin školení. A to je i podle samotných řidičů víc než dost.

"Vzhledem k tomu, že jezdím už 35 let, tak si myslím, že to je zbytečné. Neuvědomuji si, že by jinde v Evropě musel někdo během měsíce absolvoval 20 hodin jízd kvůli tomu, aby dostal nový profesní průkaz, přestože má už oprávnění pro skupinu C."

Ale nařízení platí, nezbývá než se mu přizpůsobit. Takže ještě dovětek. Za jízdu bez platného profesního osvědčení můžete dostat profesionální řidič dostat pět trestných bodů, pokutu až deseti tisíc korun a hlavně zákaz řízení na půl roku až rok. A to je ztráta zaměstnání.

autor: evk
Spustit audio