Nafta zabiják
V závěru minulého týdne se objevila zpráva, že organizovaná skupina za poslední 3 roky prodala zhruba u 50 čerpacích stanic takřka 100 miliónů litrů ředěných pohonných hmot. Dá se předpokládat, že se jednalo především o naftu, a tak se dnes zaměříme na to, co taková nafta dokáže udělat s motorem našeho auta.
Toho, že něco není v pořádku, si všimly i samotné automobilky.
"Za posledních několik let z hlediska Fordu ve střední Evropě, tedy Čechy, Slovensko, Polsko a Maďarsko, zapříčinily 40 % ze všech reklamací vstřikovacích čerpadel kvůli nekvalitní naftě v celé Evropě," konstatuje Martin Linhart z českého zastoupení Fordu.
Také domácí výrobce takové případy zaznamenal.
"Škoda auto eviduje ojedinělá poškození moderních vznětových motorů způsobených použitím nekvalitního paliva," potvrzuje Evžen Krauskopf ze Škoda Auto.
Bohužel, na poškození motoru nekvalitním palivem se nevztahuje záruka výrobce a je potřeba dokázat, že za škodu mohla právě ředěná nafta a dokázat to prodejci, který by pak škodu musel uhradit. Nejhůře mohou dopadnout ti, kdo nekvalitní palivo tankují dlouhodobě, například proto, že jezdí pouze k jedné, levné, malé čerpací stanici, která není zrovna poctivá.
"Nejde ani tak o mechanické nečistoty, které se dají odfiltrovat. Jde hlavně o podíl lehkých frakcí v naftě, síru a další příměsi, které do nafty už vůbec nepatří. Dlouhodobé používání takové nafty znamená pro moderní naftový motor se systémem common-rail smrt nebo přinejmenším vážné poškození," upozorňuje Martin Linhart.
Samozřejmě, záleží na tom, čím podvodník naftu naředí. Voda je horší než například minerální olej, ale upřímně, ani ten motoru zrovna nechutná.
"Hlavním nepřítelem dieselových systémů je vždycky voda. To je nepřítel číslo jedna. Dochází k zreznutí vstřikovacích elementů i samotného čerpadla a k abnormálnímu opotřebení a poškození čerpadla. Ostatní příměsi zase mohou zapříčinit ucpání trysek nebo tlakového systému, který začíná podávacím čerpadlem," vysvětluje Werner Kirsch ze společnosti BOSCH.
Starší motory jsou na tom v případě použití nekvalitní nafty, která by správně měla samozřejmě splňovat dané normy, lépe než moderní vysokotlaké systémy.
"Když to zjednoduším, pak takový motor je schopen ji spolykat, ale snižuje se výkon motoru, ucpávají se filtry, kde začíná koloběh nafty, dochází k opotřebení čerpadla a trysek. A v neposlední řadě se zvyšuje kouřivost, což má špatný vliv na životní prostředí."
Současné systémy čerpadlo-tryska nebo common-rail jsou na tom hůř. Pracují s vyšší přesností.
"U těchto vysokotlakých systémů je pro ilustraci snímač tlaku, který vše řídí, a jeho přesnost je 2 mikrony. Už jenom zalepení tohoto otvoru může způsobit, že motor nepojede. Je škoda tyto s vysokou přesností pracující systémy zničit nekvalitní naftou, protože oprava stojí i desítky tisíc korun."
A ani přes sofistikované řídící jednotky se ještě nedokáží samy ochránit.
"To určitě ne. Motor ale může jít na náhradní režim, což ovšem znamená, že riziko poškození zůstává."
A jak taková oprava palivového systému zaneseného pančovanou naftou má proběhnout?
"Prvním předpokladem je čistá nádrž. Nedílnou součástí systému je kvalitní filtrace, proto musíme mít filtry předepsané výrobcem vozidla. Dále se rozebere a vyčistí čerpadlo, popřípadě opraví a seřídí, a vymění se trysky."
Autorizované servisy většinou volí výměnu jednoho dílu za nový, ale způsobů opravy je hned několik.
"Jedním způsobem je nákup nových trysek nebo čerpadla. Potom takzvaný výměnný způsob, kdy zákazník dostane rovnocenný díl za podstatně nižší cenu, než je nový díl. A nakonec existuje řada servisních partnerů, kteří jsou schopni tyto systémy opravovat."
Je tedy potřeba najít servis, který se opravami vznětových motorů zabývá na odborné úrovni. A vždy záleží na konzultaci s odborníkem.
"Je na rozhodnutí zákazníka, kolik finančních prostředků chce investovat do dané opravy s tím, že se s technikem poradí o způsobu opravy."