Najde vás, ať jste kdekoliv

6. únor 2007 13:00

Navádění pomocí družice, neboli satelitní navigace už není výsada pouze luxusních vozů. Vlídně mluvící obrazovka s šipkami, stále častěji nahrazuje manželku s mapou na sedadle spolujezdce. V poslední době vídáme přenosné navigace také za skly různých dodávek a rozvážkových aut, kterým přesné navádění šetří čas při každodenní práci. Co všechno taková navigace umí, jaký je rozdíl mezi levnou a dražší navigací, jak je to s mapovými podklady a další zajímavosti, zjišťoval kolega Bohuslav Beneš.

Kdo navigaci v autě už má, určitě zná příjemný hlas linoucí se z přístroje a navádějící, kam zatočit. Pro zajímavost - hlas patří jedné paní z institutu českého jazyka v Londýně a vybrána byla po náročném výběrovém řízení. Ale vezměme to od začátku. Jak navigace vlastně funguje? GPS přístroje využívají desítek družic na oběžné dráze kolem Země, se kterými jsou v neustálém kontaktu, přijímají a vysílají signály a podle nich určí přesnou pozici, ať jsme kdekoliv na světě. Počítač v přístroji potom data vypočítá a hlas vydá pokyn, kdy odbočit.

"Přístroj aktualizuje pozici každou vteřinu, každou vteřinu určí pozici s přesností na 5 až 7 metrů, což stačí na to, aby navigace řekla řidiči včas, kdy má zatočit. Nastaveny jsou tak, že upozorní řidiče asi půl minuty před odbočením," vysvětluje Ivo Steiner, autor knihy GPS od A do Z.

V autech dnes můžeme mít buď vestavěnou navigaci od výrobce vozu nebo si můžeme pořídit přenosný navigační přístroj.

"S vývojem přenosných přístrojů se stírá rozdíl mezi vestavěnou a přenosnou navigací. V tuto chvíli je jednou z výhod zabudované navigace možnost napojení otáček kol a jejich zatáčení, takže vestavěné navigace jsou schopny fungovat i v tunelu nebo v místě, kde není GPS signál. Na druhou stranu přenosné přístroje mají tu výhodu, že se dají rychle odmontovat, nastává menší riziko krádeží a dají se přenášet mezi více vozy."

Ceny se pohybují od 6 000 až do 30 000 korun. Aby navigace vůbec fungovala, potřebujeme mapové podklady. A právě mapová vybavenost určuje cenu přístroje.

"Levné přístroje mohou mít v ceně podrobnou mapu České republiky, ty drahé mapu i celé Evropy. Samozřejmě, rozdíly jsou potom mezi různými značkami, kde existují levnější, často asijské značky a dražší značky ze západní Evropy. Ale dá se říct, že 90% funkcí navigace je stejných, ať už je přístroj levný nebo drahý."

Mapa by se měla jednou ročně aktualizovat. A to také něco stojí. Kromě map silniční sítě se dají dokoupit mapy turistické, námořní nebo letecké. Z auta potom můžete třeba v Chorvatsku přestoupit na jachtu a na vaší navigaci si pouze přepnete typ mapy na námořní. Jaké jsou další trendy ve vývoji navigací?

"Dá se očekávat v budoucnosti intergrace navigace do dalších mobilních zařízení, tzn mobilní telefony. V delším výhledu se navigace může ukázat i u digitálních fotoaparátů a videokamer. To jsou další přístroje, které uživatel bere s sebou na cesty a na dovolenou. Očekává se také velký pokrok u aktuálních dopravních informací přes RDS - TMC kanály, což znamená, zdokonalení dopravních informací, kdekoli se řidič pohybuje."

Už teď ale navigace umí velmi přesně meřit rychlost auta, vypočítá vám, v kolik dorazíte do vámi určeného cíle, najde nejbližší restauraci, popřípadě upozorní na turistickou zajímavost anebo se vyhne zácpě. Některé umí i přehrát MP3 nebo poslouží jako hands free pro váš mobilní telefon. A do budoucna můžeme od navigace čekat určitě mnohem více.

autor: bob
Spustit audio