"Náklaďáky šoférují už jen profíci?"

19. leden 2010 13:01

Ještě před dvěma lety dopravní firmy tak zoufale sháněly řidiče nákladních aut, že braly prakticky kohokoli. Zvláštností nebyli ani Ukrajinci za volanty českých kamiónů. Dnes je situace zcela opačná - ekonomická krize výrazně omezila zakázky a firmy mají nadbytek řidičů i kamiónů. To by však mohla být docela dobrá zpráva pro všechny ostatní, protože bychom na silnicích mohli potkávat jen ty opravdu kvalitní, profesionální řidiče, kteří mají své povolání opravdu rádi a podle toho se na silnicích i chovají.

"Pokud je to opravdu pravda, je to jeden z mála pozitivních vlivů současné ekonomické krize," hledá na všem špatném alespoň něco dobrého Martin Špryňar ze Sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Jeho slova by svým způsobem mohly potvrdit i statistiky dopravních nehod nákladních aut. Těžké kamióny s váhou nad 12 tun loni bouraly o polovinu méně než v roce 2008. Způsobily jen 4 procenta všech vyšetřovaných nehod - 3022 - a zemřelo při nich 30 lidí. Důvodem radikálního snížení však není jen změna legislativy ve vyšetřování nehod policií.

"Určitě v tomto směru hraje roli také ekonomická krize. Zároveň je to také způsobem vzdělávání řidičů nákladní dopravy, který zvyšuje jejich schopnosti ve vztahu k řízení vozidla. Ovšem také se stane řada nehod zapříčiněných například mikrospánkem řidiče," vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Na únavu řidičů poukazují také nejčastější přestupky, kterých se řidiči nákladních aut dopouštějí. Víc než 10 z celkových 16 tisíc odhalených přestupků se loni týkalo porušení sociálních předpisů, tedy překračování doby řízení, nedodržování bezpečnostních přestávek a doby odpočinku. K porušování dochází i přesto, že už pár let musejí mít nová auta digitální tachograf namísto analogového, který právě tyto věci zaznamenává.

"Digitální tachograf zaznamená celý průběh řízení. Dokázaly to sice i starší tachografy, nicméně současné, moderní jsou mnohem dokonalejší. Ovšem stávají se i takové případy, kdy řidič používá i dvě karty," dodává Leoš Tržil.

Nehodovost je kombinací tří základních prvků - řidič, vozidlo a infrastruktura. A všechny se dají ovlivnit.

"Dnešní osobní vozidla mají mnoho prvků pasivní i aktivní bezpečnosti. Jsem velmi rád, že v průběhu roku 2011 bude systém stability vozidla, takzvané ESP, v povinné výbavě nákladních užitkových vozidel," přibližuje Martin Benda ze společnosti Scania.

Scania už počtvrté vyhlásila soutěž Mladý evropský řidič kamiónu (YETD 2010), jejímž cílem je prověřit znalosti řidičů nákladních aut do 35 let. Testuje se nejen bezpečná, ale i úsporná a ekologická jízda. Přihláškou je vyplněný dotazník. Soutěž má i policejní podporu.

"Naše silniční síť není vybavena pro současný provoz a řešení se musejí hledat na obou stranách. Na jedné straně je to zdokonalování řidičů, k čemuž zajisté přispěje soutěž YETD 2010, a na straně druhé otázka budování infrastruktury ve vztahu k potřebám nákladní dopravy," uzavírá Leoš Tržil.

Národní kola Mladého evropského řidiče kamiónu, jehož součástí je i soutěž zručnosti, jsou naplánována na květen. O hlavní cenu pro vítěze, kterou je nový kamión, se bude ve velkém finále bojovat ve Švédsku začátkem října.

autor: evk
Spustit audio