Naplocho nebo nastojato?

21. listopad 2006 13:00

Letos si sníh dává tak trochu na čas. I když jednou už se na nás přišel podívat, teď to vypadá, že to bylo všechno, a že až do jara bude tak jako je dnes. Nicméně, i když venku neleží metr sněhu, jezdí správný řidič na zimních pneumatikách už od začátku listopadu. Koneckonců už jsme o tom v Motožurnálu mluvili několikrát. Zimní pneumatiky proto má na kolech snad už většina z vás. Vždyť od onoho zmiňovaného prvního sněhu, který nastartuje přezouvání ve velkém, už je to "nějaký ten pátek". Probírat zimní pneumatiky tedy nebudeme. Nejsou tím pádem až tak atraktivní a podíváme se raději rovnou na gumy letní.

Nebojte, nezbláznili jsme se. Nebudeme radit, jak letní pneumatiky kupovat s posezónní slevou, ani hledat oblasti, kde to ještě na letních neklouže.

Poradíme vám, co s letními pneumatikami za dlouhých zimních večerů.

"Pokud mám pneumatiky na discích a jsou pod tlakem, tak je můžu uskladňovat jakkoliv. Ideální je skladovat je na sobě a nejlepším prostorem je sklep nebo garáž," říká Pavel Procházka, majitel pneuservisů.

Jeho slova tak přiblížila, o čem bude řeč, tedy o skladování letních pneumatik. Jak jste právě slyšeli, zatímco pneumatiky na discích můžete uložit v jakékoliv poloze a stačí, když čas od času překontrolujete tlak, se samotnými pneumatikami je práce víc.

"Pokud budu mít pneumatiky bez ráfků, tak ideální varianta je, nedávat je na sebe na plocho, ale nechat na stojato. V průběhu uskladnění je pak stačí jednou pootočit,"

I když skladování takzvaně "na plocho" se nedoporučuje hlavně proto, že pneumatiky pak lákají jako odkládací plocha, tak i tahle varinta pro někoho stále zůstává ve hře.

"I takto můžeme pneumatiky skladovat, ovšem pak by bylo dobré je jednou za ty 3 nebo 4 měsíce, kdy je máme uskladněny, přeložit tak, aby spodní pneumatika byla nahoře. Samozřejmě, pokud pneumatiky nejsou pod tlakem, tak se deformují bočnice a pneumatika pak dost trpí,"

Další poškození letních pneumatik během zimy si můžeme přivodit špatným místem jejich skladování. Neměly by se válet po špinavé garáži, plné mastného prachu a nepořádku, ale měly by být v čistém a temném prostředí, kde jim nehrozí vysoké teploty.

"Pneumatika spíš snáší zimu, chlad a vlhko, než teplo a sluneční záření,"

Nejelegantnější metodou, jak se zbavit starostí, co s letními v zimě nebo se zimními v létě, je nechat pneumatiky tam, kde přezouváme, tedy v pneuservisu.

"Cena se pohybuje mezi 700 a 1500 korunami za celý rok za kompletní sadu. Výhodou této služby je i to, že většina servisů má pneumatiky uskladněny ve vhodných podmínkách pro to určených."

A ještě jedna věc. Přezouvání ani skladování pneumatik se rozhodně nevyplatí podceňovat - ať už na to stačíte sami, nebo jezdíte do pneuservisu.

autor: pek
Spustit audio