Nárazové testy IIHS zpřísnily. Některé vozy neprošly
Asi jste si i vy všimli, že stále více moderních aut se pyšní pěti hvězdami bezpečnosti. I když se metodika testovací organizace Euro NCAP stále zpřísňuje, automobilky už dobře vědí, jak své auto postavit, aby maximální počet hvězd získalo. Lidé na to totiž hodně dají. Renomovaný americký institut přišel před časem s novou metodikou nárazových testů a některé vozy, například hybridní Toyota Prius, v testech nyní neobstojí.
Americký Insurance Institute for Highway Safety posílá auta proti překážce ve stejné rychlosti 64 km/h jako Euro NCAP. Překážka, do které auta narážejí, je však menší. Důvody vysvětluje prezident institutu Adrian Lund.
„Tyto testy, říkáme jím testy s nárazem do překážky s malým přesahem, jsou blíž reálným podmínkám. Tři čtvrtiny vážných zranění v dopravě jdou totiž na vrub právě tohoto typu nárazů. Moderní vozy jsou stavěny tak, aby konstrukce pohltila čelní náraz a jeho energii rozložila, aby kabina zůstala co možná nejméně zasažena.
Ovšem při nárazu do překážky s malým přesahem, typicky do lampy nebo stromu, se může stát, že ona hlavní čelní struktura vozu zůstane nezasažena. V takovém případě se pak může náraz projevit i v prostoru pro cestující. Výrobci by proto měli své vozy navrhovat tak, aby se to nemohlo stát,“ říká prošedivělý šedesátník a ukazuje auta, která v poslední sérii nárazových testů skončila na chvostu.
Takhle by to vypadat nemělo
„Toyota Camry ukazuje to, co by se při nárazu stát nemělo. Vidíte, že přední kolo narazilo do A-sloupku a ten se sroloval do kabiny. To mělo vliv i na pohyb ruční brzdy, která se natlačila do prostoru řidičova stehna. Pohybem A-sloupku se pochopitelně pohnula celá přístrojová deska včetně sloupku řízení. Kvůli tomu se airbag rozvinul jinde, než měl, a bohužel řidiče nijak neochránil. Jeho hlava tedy airbag minula a narazila do přístrojové desky,“ komentuje.
Camry se v tuzemsku na rozdíl od priusu neprodává. Jeho sedmimístná verze dopadla v posledních testech vůbec nejhůř ze všech. „Pevnostní struktura priusu plus je ubohá. Vidíte dramatické deformace v prostoru pro posádku. Jak jsme změřili, mělo to velký vliv na figurínu zejména v oblasti chodidel a nohou.
Je jasné, že když prostor pro posádku nevydrží, zranění dramaticky narůstají. Obě toyoty – tedy camry i prius, skončily v tomto testu na chvostu. Inženýři automobilky toho mají ještě hodně na práci, aby dosáhli na výkony svých soupeřů,“ popisuje Lund.
Honda, Suzuki a Kia „na bedně“
Nejlepší hodnocení si odvezla nová Honda Accord. Bohužel v Evropě se tato modelová řada už zřejmě nebude prodávat. Druhou pozici získalo Suzuki Kizashi. V Česku si ho sice koupit můžete a podle našeho testu jde skutečně o velmi zajímavý vůz, po stránce prodejů to však žádná sláva není.
Zmiňme ještě pro mnohé překvapivě výborné výsledky jihokorejské automobilky Kia. Jejich modelu Optima patří pátá příčka v posledních nárazových testech IIHS, což z něj dělá druhý nejbezpečnější vůz dostupný v Česku.