Narcis – motokolo, které ctí historii

21. září 2011 13:01

Pokud vám jsou blízké veterány a lehké motorky, kterou jdou „až na dřeň“, potěšíme vás informací, že se v Česku objevila nová tuzemská značka kol, možná motokol a možná by se dalo říct i mopedů. Jmenuje se Narcis a stroje vznikají v dílně na okraji hlavního města.

Bohužel hned v úvodu musím konstatovat, že s těmito stroji můžete mít na pozemních komunikacích legislativní potíž. Není totiž úplně jasné, jestli je narcis kolo s přídavným motorem, nebo už o motokolo, případně moped. Všechny tyto skupiny jsou totiž provozovány v jiných režimech a jen vyřešení této otázky by bylo na delší dobu. Navíc ne všichni specialisté na legislativu by se shodli.

V praxi bude rozhodující, zda se vám na cestě podaří muže zákona přesvědčit o tom, že narcis je jízdní kolo s přídavným motorem – to nemusí být ani registrováno, ani k němu není nutné povinné ručení nebo řidičský průkaz, stačí běžné bicyklové náležitosti.

Teď už k samotnému stroji Narcis. „Je to vlastně poklona prvnímu českému motocyklovému závodníkovi, který se jmenoval Narcis Podsedníček a pocházel z Pardubic,“ říká Jiří Svoboda, se kterým stojíme v jeho dílně mezi veterány automobilovými, motocyklovými i bicyklovými. „Stroj je koncipován tak, aby vypadal jako řemenový motocykl z počátku století, kdy motocykly vycházely z jízdních kol.“

Dvoutaktní motor je zabudovaný ve spodní části stroje a konstruktér musel kvůli tomu původně cyklistický rám upravovat. Přibyla také nádrž. Vyztužená je i přední vidlice. Proti tomu na stroji nejsou vidět brzdy – v náboji je jen torpédo, takže brzdíte tlakem pedálů vzad. „Člověk musí předvídat a potom je torpédo dostačující. Kolo je samozřejmě lehké, takže přinejhorším bych musel brzdit takzvaně na pekaře. Brzda samozřejmě být může, ale za příplatek.“

Motokolo Narcis

Když jsme u peněz, tak narcisy v porovnání s americkou nebo britskou konkurencí nejsou vůbec drahé – vyjdou asi na 25 tisíc korun, tedy na méně než polovinu. Přestože Jiří Svoboda jich neplánuje vyrobit víc než pár pro své známé, kdyby měl chuť a definoval narcis legislativně, mohl by v sobě skrývat i určitý obchodní potenciál. „Kamarád s tím strojem byl na velkém motocyklovém srazu v Brně, kde narcis získal dokonce první cenu v kategorii přestaveb. On ho do soutěže postavil jen tak z legrace, ale když se vrátil ke stroji zpět, byl u něj velký pohár. Jinak jsem pozván na velkou cyklistickou výstavu, která se bude konat příští rok v květnu na Rašínově nábřeží v Praze. Ovšem narcis se spíš prezentuje sám,“ uzavírá Jiří Svoboda.

autor: pek
Spustit audio