Naše tunely patří mezi nejbezpečnější na světě

3. prosinec 2012 13:10

Devět životů si vyžádalo neštěstí, při kterém se nedaleko Tokia zřítil na projíždějící automobily strop tunelu. Zatím se jen spekuluje, co mohlo být příčinou tragédie. Hovoří se o tom, že jde o následek předchozích zemětřesení v kombinaci s množstvím projíždějících aut, ale jsou také názory, že problém je ve špatné údržbě 35 let starého tunelu.

V Česku jsou tunely výrazně mladší. S těmi prvními jsme se mohli setkat před 15 lety. Mimochodem tehdy nejdelší Strahovský tunel v Praze byl otevřen právě 2. prosince 1997. V současnosti máme na našich dálnicích šest tunelů, které podle odborníků patří k nejbezpečnějším na světě.

Znamená to tedy, že by v našich tunelech nemohlo dojít k propadu stropu tak jako v Japonsku? „Zcela vyloučit to nelze, ale domnívám se, že jako správci tunelů děláme vše proto, abychom těmto katastrofám zabránili,“ říká vedoucí oddělení provozu tunelů Ředitelství silnic a dálnic František Rainer.

Jak často se kontroluje statika tunelů

„Systém kontrolní činnosti je dobře propracovaný. Děláme běžné kontroly a potom hlavní prohlídky, kdy nejlepší odborníci v ČR na tuto problematiku tunel posuzují a potvrzují, že je provozuschopný. Pokud by se tak nestalo, tunel by se uzavřel a opravil,“ popisuje Rainer.

Současná technika je velmi vyspělá, jak se to projevuje v tunelech? Co všechno jsou schopna detekovat nejrůznější čidla? Rozpoznala by i stavební problém?

„Monitoruje se i stavební část takzvaného sekundárního ostění, tedy to, co vidíte, když projíždíte tunelem. Monitoring se pochopitelně vyhodnocuje a v případě, že by byly zjištěny jakékoliv změny, následovala by důsledná kontrola. Dále provádíme geomonitoring nadloží tunelu, kdy kontrolujeme horniny nad ostěním a zjišťujeme případné změny,“ přibližuje Rainer.

Každý tunel má svůj velín, odkud je neustále monitorováno dění v jednotlivých tunelových troubách. Jaké problémy se řeší nejčastěji? „Z provozních problémů je to nekázeň řidičů a nerespektování dopravního značení, zejména pruhové signalizace. Dále řešíme například krádeže technologií nebo kabeláže, které mají za následek odstávky tunelů a nemalé finanční náklady na opravy a opětovné zprovoznění tunelů,“ uzavírá František Rainer.

autor: evk
Spustit audio