Naše tunely patří mezi nejbezpečnější na světě
Devět životů si vyžádalo neštěstí, při kterém se nedaleko Tokia zřítil na projíždějící automobily strop tunelu. Zatím se jen spekuluje, co mohlo být příčinou tragédie. Hovoří se o tom, že jde o následek předchozích zemětřesení v kombinaci s množstvím projíždějících aut, ale jsou také názory, že problém je ve špatné údržbě 35 let starého tunelu.
V Česku jsou tunely výrazně mladší. S těmi prvními jsme se mohli setkat před 15 lety. Mimochodem tehdy nejdelší Strahovský tunel v Praze byl otevřen právě 2. prosince 1997. V současnosti máme na našich dálnicích šest tunelů, které podle odborníků patří k nejbezpečnějším na světě.
Znamená to tedy, že by v našich tunelech nemohlo dojít k propadu stropu tak jako v Japonsku? „Zcela vyloučit to nelze, ale domnívám se, že jako správci tunelů děláme vše proto, abychom těmto katastrofám zabránili,“ říká vedoucí oddělení provozu tunelů Ředitelství silnic a dálnic František Rainer.
Jak často se kontroluje statika tunelů
„Systém kontrolní činnosti je dobře propracovaný. Děláme běžné kontroly a potom hlavní prohlídky, kdy nejlepší odborníci v ČR na tuto problematiku tunel posuzují a potvrzují, že je provozuschopný. Pokud by se tak nestalo, tunel by se uzavřel a opravil,“ popisuje Rainer.
Současná technika je velmi vyspělá, jak se to projevuje v tunelech? Co všechno jsou schopna detekovat nejrůznější čidla? Rozpoznala by i stavební problém?
„Monitoruje se i stavební část takzvaného sekundárního ostění, tedy to, co vidíte, když projíždíte tunelem. Monitoring se pochopitelně vyhodnocuje a v případě, že by byly zjištěny jakékoliv změny, následovala by důsledná kontrola. Dále provádíme geomonitoring nadloží tunelu, kdy kontrolujeme horniny nad ostěním a zjišťujeme případné změny,“ přibližuje Rainer.
Každý tunel má svůj velín, odkud je neustále monitorováno dění v jednotlivých tunelových troubách. Jaké problémy se řeší nejčastěji? „Z provozních problémů je to nekázeň řidičů a nerespektování dopravního značení, zejména pruhové signalizace. Dále řešíme například krádeže technologií nebo kabeláže, které mají za následek odstávky tunelů a nemalé finanční náklady na opravy a opětovné zprovoznění tunelů,“ uzavírá František Rainer.