Naučíme vaše auto česky

10. duben 2012 13:01

Dobrý den, Petře. Kam to bude? Domů? Asi není daleko doba, kdy mě takto přivítá auto hned poté, co do něj nastoupím. Ani nebudu muset vyndat klíček z kapsy. V dnešní počítačové době se však nacházíme na vývojovém stupni, kdy s námi auto komunikuje nejrůznějšími textovými zprávami a piktogramy. Někdy se dokonce objeví hlasové ovládání, bohužel stále ještě v cizím jazyce, zpravidla němčině nebo angličtině.

Řešením je se buď pořádně naučit cizí jazyk, což chvíli trvá, nebo mít v autě po ruce slovník, ale to je při řízení trochu nepraktické. Nebo se nabízí další možnost, naučit auto česky. „V dnešní době je vozidel, značek a možností opravdu spousta, proto v současné době dáváme přednost obsáhlým systémům s navigací,“ říká Milan Ulrich z Autačesky.cz.

Informace palubního počítače totiž dnes nemá smysl překládat. „Neumíme naučit auto český jazyk, pokud jde pouze o údaje palubního počítače. Například s překladem zprávy Low Fuel mu tedy nepomůžeme.“

Sdružené systémy, jejichž prostřednictvím ovládáme nejen navigaci, ale celou řadu dalších funkcí, jsou výsadou posledního desetiletí. Dnes už však zdaleka ne jen luxusních aut, kde to vše začalo. „Jedna z prémiových značek začala tento obsáhlý systém používat ve své vrcholné třídě v roce 2002 a právě od tohoto roku umíme naučit auta česky.“

Informujte se o poskytovaných zárukách

Dnes už nám auta nejen píšou zprávy, ale i na nás mluví. „Můžete si vybrat mezi psanou češtinou, nebo kombinací psané a mluvené češtiny. Buď se tedy díváte očima na displej a vidíte ho v češtině, nebo si můžete doobjednat hlasové pokyny k navigaci.“

Už se objevují systémy, které ovládáme vlastním hlasem, ale musíme na ně mluvit jazykem, kterému rozumí. Tady vývoj poněkud zaostává. „Říkám to nerad, ale s tímto problémem vám nepomůžeme.“

V zásadě jde jen o to dodat český slovník do příslušné řídící jednotky. To se dá zvládnout prakticky i na ulici. Jsou dokonce firmy, které přijdou až k vám domů a během hodinky vaše auto naučí česky. Ovšem nic není zadarmo. Záleží na tom, co vše a jaké auto chceme naučit. „Cena začíná na pěti tisících korunách, ale u luxusních vozů se může dostat až na 25 tisíc,“ uzavírá Ulrich.

Při výběru firmy je třeba se informovat o zárukách, které na sebe bere, protože jde o zásah třetí osoby do programu auta. Dále si ověřte, zda je přehrání softwaru vratné a jak je to v případě, že by z nějakého důvodu došlo k jeho smazání. Některé firmy si nechávají zaplatit za jednorázové nahrání, jiné ho v případě problému, například nějaké opravy, v rámci jedné platby nahrají opakovaně.

autor: pgj
Spustit audio