Nedůsledné vyšlapování spojky ničí převodovku
Bohužel jen menšina z nás má na nové auto, a tak vybíráme ojetý vůz. Jedním z kritérií je počet najetých kilometrů. Většinou se pohybujeme kolem sta tisíc kilometrů. To je auto zhruba v polovině životnosti. Jak si ji prodloužit tak, abychom nemuseli utrácet za servis? Začíná to třeba důsledným vymačkáváním spojky.
Některým se to může zdát jako příliš primitivní rada, na druhou stranu jako první věc to zmiňuje šéf vývoje převodovek ve Škodě Auto Bohuslav Novotný.
„Když zákazník při řazení nedůsledně vyšlapuje spojku, tedy nesešlapuje ji až k podlaze, tak vnitřní díly převodovky jsou enormně zatěžovány. Doporučuji nezařazovat zpátečku při pohybu vozidla vpřed. Nejprve ho zastavte, potom zařaďte zpátečku a teprve potom začněte couvat,“ doporučuje.
Jak jste pochopili, se šéfem vývoje převodovek se soustředíme právě na životnost tohoto důležitého ústrojí. Co říká tento expert na rozšířený nešvar, jakým je ruka na řadicí páce?
„Samotné položení ruky na řadicí páku převodovce neuškodí, ale důležité je, aby přitom řidič nevědomky netlačil páku dopředu nebo dozadu. V ten okamžik převodovce škodí,“ popisuje Novotný.
Podotýkáme, že celou dobu takový řidič zásadně jezdí na úkor bezpečnosti jízdy. Vyhýbací manévr s jednou rukou na volantu dopadne hůř, než když má řidič auto pod kontrolou obou rukou v poloze tři čtvrtě na tři.
Řazení s meziplynem je u moderních převodovek k ničemu
Ti, kteří mají motorismus rádi, často řeší, jestli jezdit s meziplynem neboli dvojitým vyšlápnutím spojky. „Vše zařídí technika umístěna uvnitř v převodovce. Ničemu tím nepomůžete. Tento postup by přišel na řadu, pokud by v převodovce byly zničené synchrony,“ říká.
S meziplynem tedy šéf vývoje převodovek nejezdí. Ovšem někdy takzvaně přeskakuje rychlosti. „Tento styl jízdy nepomůže ani neuškodí. Záleží spíš na povaze řidiče. Může se například stát, že při předjíždění vozidla je potřeba vytočit čtyřku do maxima a potom se nic nestane, když rovnou zařadíte šestku,“ dodává Novotný.
Takzvaně celoživotní jsou dnes i olejové náplně v převodovkách. U aut, která mají na tachometru přes dvě stě tisíc kilometrů, což je počítaná životnost vozu, můžete být za každý kilometr navíc rádi.
„Jestliže převodovka neprokazuje citelné známky poškození, například že při řazení vydává nepříjemné zvuky, ani po dvou stech tisících kilometrech, vůbec bych se do ní nedíval. Jednoduše co funguje, na to raději nesahat,“ uzavírá Bohuslav Novotný.
Ještě dodejme, že manuální převodovky budou v autech stále méně využívány. Je to především proto, že zájemci o nové vozy preferují komfort a u automatu odpadá práce se spojkou. Dalším důvodem je i to, že automobilka má s naprogramovaným řazením lepší kontrolu nad vypouštěnými emisemi.