Nehody na přejezdech vinou počasí?
Dopravní nehody na železničních přejezdech patří k nejtragičtějším, i když naštěstí ne k nejčastějším. Alespoň loni tento příměr platil. Dosavadní letošní bilance to však popírá - při 52 nehodách zahynulo na železničních přejezdech už 10 lidí a dalších 16 bylo zraněno. To je téměř třetinová statistika celého loňského roku. Zatím poslední nehoda, páteční srážka lokomotivy s osobním autem v Ostravě-Vítkovicích, se naštěstí obešla bez následků na zdraví. Proč je však letošní zima na přejezdech tak tragická? Je na vině počasí?
Velmi pravděpodobně v tom hraje svou roli. Ostatně stačí se na některé z nehod podívat podrobněji.
"Zaznamenali jsme tragickou nehodu, při které zemřel spolujezdec a řidička byla těžce zraněná. Vypověděla, že viděla blížící se vlak, zkoušela brzdit, ale silnice byl ve špatném stavu, kvůli kterému dostala smyk a už se jí nepodařilo vůz zastavit. Dále jsme zaznamenali nehodu, kdy řidič také vypověděl, že blížící se vlak viděl. Tato nehoda však naštěstí skončila 'jen' čtyřmi zraněnými," čte z vyšetřovacích spisů Jan Kučera z Drážní inspekce.
Řidič je povinen přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky, i když je někdy těžké odhadnout správnou rychlost.
"Pokud se někde objeví na silnici led, například v okolí železničního přejezdu, kde nesvítí slunce, řidič musí počítat s možnou změnou povahy vozovky," dodává Jan Kučera.
Železniční přejezdy jsou součástí silnic, ale možná vás jako motoristy překvapí, že za sjízdnost úseku, kde se koleje kříží s cestou, neodpovídají silničáři. Tady má odpovědnost za sjízdnost Správa železniční a dopravní cesty.
"Pokud je železniční přejezd vybaven zabezpečovacím zařízením, Správě železniční a dopravní cesty patří prostor mezi závorami. Jestliže se jedná o nechráněný železniční přejezd, vyhrazený prostor je mezi oběma kříži, tedy dopravními značkami," přibližuje povinnosti SŽDC ředitel odboru traťového hospodářství Radovan Kovařík.
Při údržbě téměř devíti tisíc železničních přejezdů v celé naší republice spolupracují s různými subjekty, mezi kterými nechybí ani Správy a údržby silnic jednotlivých krajů, tedy silničáři. Není to však jednoduché, protože na přejezdech se závorami se kvůli traťových rozvodům nemůže používat posypová sůl.
"Samozřejmě o vymezený prostor se starají naše organizační jednotky, které odstraňují sníh a led. Řidič se však musí sám přesvědčit, zda může přejezd přejet bezpečně - například jestli je silnice sjízdná i za přejezdem," vysvětluje Radovan Kovařík.
Motorista tak musí především počítat s tím, že během přejíždění přes železniční přejezd se v zimním období může změnit i povrch silnice.
"Řidič by měl počítat s tím, že se na přejezdu mění technologie údržby silnice a tento úsek může být tudíž v jiném stavu než příjezdová komunikace k přejezdu," říká Jan Kučera.
Za každého počasí platí základní pravidla pro bezpečné přejetí přes železniční přejezd. Jestliže bliká modré světlo, řidič může jet maximálně 50kilometrovou rychlostí. Jestliže světlo nesvítí, ať už tam světla jsou nebo jde jen o přejezd s výstražnými kříži, maximální rychlost je 30kilometrová, přičemž platí povinnost dobře se rozhlédnout, zda se neblíží vlak.
Čtvrteční schůzka všech zainteresovaných stran - od ministerstva dopravy, přes České dráhy, až po policii - dala za úkol detailně zmapovat všechny letošní tragické nehody.
"Za Drážní inspekci mohu říct, že bychom sami byli rádi, kdyby se nám podařilo objevit něco, co jsme doposud přehlíželi. Znamenalo by to, že je prostor ke zlepšení. Pokud by se zjistilo, že se opravdu jedná jen o selhání řidičů, určitě to nebude dobrá zpráva, protože neznáme způsob nebo nástroj, jak řidiče přinutit k odpovědnému chování," uzavírá Jan Kučera z Drážní inspekce.