Nejdřív počítejte, potom motor vybírejte
Benzín, nafta, nebo plyn? To je otázka, kterou si při dnešních cenách pohonných hmot klade nejeden budoucí majitel nového auta. U nás se podle posledních statistik prodává více benzínových aut než naftových, a to v poměru zhruba 6:4. Co je tedy výhodnější? A jak se rozhodnout?
Aktuálně platíme za litr nafty o 60 haléřů víc než za litr benzínu. To mluví ve prospěch benzínového auta. Na druhou stranu při pohledu do technického průkazu nejprodávanějšího auta u nás, Škody Octavie, zjistíme prostým pohledem, že benzínová 1.2 má mít spotřebu 5,7 litru na sto kilometrů a naftová 1.6 TDI 4,5 l/100 km. To je rozdíl přes jeden litr na sto kilometrů.
„Pravdou je, že u dieselových motorů hodnoty spotřeby udávány v technickém průkazu spíš korelují se skutečností, zatímco v případě benzínových verzí může spotřeba vozu dosahovat vyšších hodnot. Pochopitelně záleží na stylu jízdy řidiče,“ upozorňuje Jan Jandečka z Fleet Consultingu.
Měli bychom si tedy zjistit, za kolik se skutečně s daným modelem průměrně jezdí. K tomu slouží i nejrůznější weby, například německý server Spritmonitor.de. Od spotřeby a rozdílu v ceně mezi naftovým a benzínovým autem se pak bude odvíjet náš výpočet.
„Musíme si dobře stanovit, kolik kilometrů ročně chceme s vozem ujet a kolik celkově po dobu vlastnictví vozidla. Potom budeme schopni vypočítat i ostatní provozní náklady, které při výběru vozu hrají poměrně velkou roli, a následně zjistit, jestli na volbě vyděláme, nebo proděláme. Vyjít by nám měla pochopitelně druhá možnost,“ vysvětluje Jandečka.
Plyn je o polovinu levnější
V dnešní době bychom neměli opomenout ani alternativní pohony, především pohon na plyn, ať už na LPG nebo na CNG. „Automobil s benzínovým pohonem má spotřebu zhruba 7 litrů na sto kilometrů, zatímco vůz stejné značky s pohonem na CNG, tedy stlačený zemní plyn, sedm metrů krychlových. Cena se pohybuje od 16 do 17 korun za m3, což je ekvivalent jednoho litru paliva,“ přibližuje Lubomír Kollman z RWE.
Jezdíme tedy prakticky za polovinu než v případě benzínu. Obdobné je to u pohonu na LPG. U pohonu na plyn ovšem musíme opět počítat s počáteční cenou auta, kupujeme-li zcela nové a přestavěné přímo od výrobce, nebo započítat cenu přestavby, která se u moderních aut pohybuje v řádech desítek tisíc korun.
Každopádně je dnes jasné, že pro průměrného motoristu, který s autem najede ročně okolo dvaceti až třiceti tisíců kilometrů, se v současné době vyplatí jednoznačně benzínové auto.