Nejdřív zatopit, potom natankovat
Mít auto na plyn už dávno není záležitostí nějakých pokoutných domácích úprav, které známe z devadesátých let. Mít auto na plyn už také nějakou dobu neznamená jen nutně LPG, nebo-li propan butan, ale v posledních letech se v této souvislosti hodně mluví o plynu zemním, tedy o tom plynu, kterým mnozí z nás doma topí. No a právě ti, kteří už plynem doma topí, na něj mohou i jezdit.
Fiat, Opel, Citroen a za pár měsíců nejspíš i Škoda, to jsou jen některé ze značek, které vám v autosalonech nabídnout auto na naftu, benzín anebo také na zemní plyn. Prostě i na trhu v Česku už jsou běžně k dostání auta, která jsou z výroby upravená na CNG, nebo-li na zemní plyn. Pokud ale nekupujete auto nové, a budete chtít jezdit na toto palivo, bude vás úprava benzínového motoru stát zhruba 60 000 korun. No a pak si stačí jen sehnat mapku plnicích stanic a můžete vyrazit.
"Skupina RWE na jaře letošního roku (v dubnu) otevřela dalších 5 nových čerpacích stanic na stlačený zemní plyn - Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Brno, Ostrava a Mladá Boleslav. Celkový počet plnících stanic činí k dnešnímu dni 17," říká Jan Kollman.
Do roku 2020 přibude dalších 83 stanic, takže pro veřejnost bude k dispozici rovná stovka.
"Na konci letošního toku, případně na začátku příštího roku, předpokládáme otevření dalších plnících stanic - Valašské Meziříčí, Semily, Trutnov."
Pokud už s plynem topíte a nechcete čekat, až se dostane i na vaši oblíbenou pumpu, vezměte si svých 150 000 ušetřených korun a pořiďte si plničku domácí.
"Provedení plnící stanice je velmi jednoduché. Lze ji udělat na klasické přípojce zemního plynu například ke kotli (udělá se odbočka k plnící stanici) a tankování trvá od 5 do 6 hodin. Běžně to funguje tak, že zákazník přijede z práce nebo z cesty, zapne tankování a přes noc se auto natankuje."
Jeho cesty ale musí vést jen do určité vzdálenosti zhruba do 400 kilometrů, aby se buď stačil vrátit domů, nebo aby byl v blízkosti některé z už postavených stanic. Pochopitelně že mu stále zbývá dojezd na benzín - zhruba 200 km - ale kdo si pořídí auto na plyn, bude se jistě snažit, využívat ho co nejvíc.
"V České republice jsou dva dodavatele takových stanic. Je třeba si uvědomit, že stlačený zemní plyn je v autě uložen pod vysokým tlakem 200 atmosfér. Tedy jde o specifická zařízení, která musí bát konstruována na tento vysoký tlak a od toho se odvíjí vyšší cena - nejmenší plnící stanice začíná na 113 000 korun bez DPH a za větší stanici zaplatíte přes 200 000 korun."
Takovou sumu ale dá za plnicí stanici maximálně firma, jednotlivec leda v tom nejrůžovějším plynárenském snu.
"Gaz de France částečně dotuje ceny malých plnících stanic, nicméně v Česku instalujeme zejména klasické veřejné stanice." V nejbližší době tedy neuvažujete o pronájmu domácích plnících stanic? "Zatím ne, ale jestliže o to bude zájem, není problém pro zájemce vymyslet a uskutečnit nějaký program."