Nejlepší čas na koupi/prodej motorky

7. listopad 2007 13:15

Motocykl je sezónní záležitost. Baví nás od jara do podzimu a jak přijdou první plískanice, už to taková legrace není. U některých motorkářů právě v tomto období začíná hlodat takový ten červík změny. Není čas vyměnit motorku za nějakou silnější, terénější, barevnější... prostě jinou? Spousta motorkářů tento pocit převede do reality a po sezóně tak začíná kolotoč prodávání nakupování nebo výměny motorek.

Je opravdu málo motorkářů, kteří by zůstali věrni jednomu stroji. Každá motorka je jiná a zkoušet nové věci prostě láká -u motorek to platí dvojnásob. Podzim je tak na motocyklovém trhu tradičně ve znamení široké nabídky i výhodnějších cen. Podle Martina Kříže z Mari moto jdou po sezóně ceny dolů hlavně u nových motocyklů.

"Prodejci vyprodávají starší modely a vyprazdňují sklady, aby je zaplnili aktuálními modely."

Naopak u použitých motorek se s cenou hýbe jen malinko.

"Víc než cenu bych zdůraznil nabídku, protože na podzim a v zimě je mnohem větší výběr prodávaných motocyklů, takže si můžete lépe vybrat. A díky větší konkurenci se dá s prodejcem o ceně lépe diskutovat."

Přenesme se teď do pozice prodávajícího. Většina prodává svojí motorku přes inzerát - ať už v novinách nebo na internetu. Stále více motorkářů ale volí k prodeji služby motobazaru. Jedním z důvodů může být pohodlnost, protože motobazar za vás - samozřejmě za provizi - všechno zařídí. Hodně lidí se dnes také prostě bojí vodit si cizí lidi do garáže.

"Vy vlastně neznámému člověku ukazujete, kde parkujete, jakou máte garáž a vybavení, a proto se vám může lehce stát, že za týden přijdete do garáže a už nemáte co prodávat. Tomuto riziku se vyhnete právě prostřednictvím motobazaru. Můžete volit mezi více i méně solidními bazary nebo se domluvit přímo s prodejcem vaší značky anebo jsou firmy, které se specializují na komisní prodej."

Pro kupujícího by mělo být pravidlem rozšířit si před koupí obzor a nejet hned na první inzerát s penězi v kapse. Chybou je také snaha šetřit za každou cenu.

"Někdy se vyplatí 'ušetřit' tím, že koupíte dražší stroj. Pokud to bude dovezený kus ze zahraničí a podle slov majitele motorka jen spadla ze stojánku, (jinými slovy proletěla křovím a je to více či méně opravené) tak by tomu měla cena odpovídat a pohybovat se v nižší cenové hladině. Naopak když kupujete tuzemský motocykl, je to první majitel a má k tomu i servisní knížku, počítejte s tím, že cena se bude pohybovat v té dražší hladině."

Právě bourané motorky bývají často zajícem v pytli. Podle Martina Kříže se dá havarovaný motocykl poznat podle laku.

"Nejjednodušší a první indicie je, že motorka má nový lak. Proč má nový lak? Buď se jedná o designový záměr anebo je havarovaná. Pokud je nalakovaná jen nádrž nebo boční plasty, tak se zcela jasně jedná o drobnější poškození. Ovšem v případě, že je lakovaný rám, tak bych se raději poohlédl jinde nebo jestli si nemůžete pomoct a motorku prostě chcete, tak je to rozhodně diskuze o ceně."

Každopádně, přejeme vám při výběru motorky šťastnou ruku a prodávajícím potom bezproblémový prodej.

autor: bob
Spustit audio