Nejlevnější jsou kola i s disky!

5. listopad 2007 13:40

Podle meteorologů budou teploty v následujících dnech už jenom klesat, takže je nejvyšší čas na výměnu letních pneumatik za zimní. Ty, jak známo, jsou lepší už při průměrné denní teplotě 7 °C nad nulou. A tak jsme se vás tentokrát ptali, kolik vás stojí samotná výměna kompletní sady sezónních pneumatik?

Výsledky byl zajímavé - přesně polovinu hlasujících nestojí nic, protože si je mění sami, dalších 33 procent motoristů zaplatí za výměnu do 500 korun a zbývajících 17 procent hlasujících musí sáhnout hlouběji do kapsy, protože platí více než pětistovku.

Počet motoristů, kteří používají zimní pneumatiky, se stále zvyšuje. Většina z nich si při tom hraje na mechaniky, protože si kola vyměňují sami, i když jak potvrzuje tento pán, tak úplně zadarmo to není.

"Mám dvoje pneumatiky, které si přehodím sám. Pokud nejsou vyvážené, tak zajedu do servisu, kde mi je vyváží. Pokaždé se snažím přezout do posledního dne v říjnu. Celkově mě přezutí vyjde na 70 korun."

A právě to je hlavní problém domácí výměny pneumatik - vyvážení. To by se mělo dělat ještě před namontováním. Potom totiž můžete ve stokilometrové rychlosti zjistit, že vinou nevyvážení kol vibruje celý volant, a to může být hodně nebezpečné. A následné vyvažování v pneuservisu finančně už téměř nic neřeší.

"Je to dvojí práce a navíc ušetřenou částku za přezutí kol stejně neušetří, protože zaplatí návštěvu servisu. Kola se musí demontovat, vyčistit a teprve potom vyvážit. Obyčejný člověk není schopen určit, kam závaží patří. Na to je potřeba perfektní vybavení," upozorňuje Jan Petrů z PneuVulka.

Lidé občas zamění pneumatiky, které jsou směrové, a kolo potom sníh hrne pod sebe, místo toho, aby sníh odvádělo. Ale jsou i další úskalí. "Pokud jsou na kolech namontovány bezpečnostní šrouby, hrozí jejich poškození, pokud se to nedělá odborně. Nejčastějším problémem je špatné použití kolových šroubů. Někdy se dokonce setkáme s tím, že si lidé nasadí šrouby obráceně, tedy kónickým usedáním ven."

Samotná výměna pneumatik se v pneuservisech dá pořídit od 300 do 500 korun. Cena záleží na regionu a zahrnuje jejich vyvážení, dofouknutí na předepsaný tlak, vrácení na vozidlo a umytí stávajících kol. Pokud ale chceme přezouvat pouze pneumatiky, disky zůstávají stejné, pak je cena podle dalšího majitele pneuservisu Rudolfa Červeného zhruba dvojnásobná. Navíc je dobré znát předem cenu i dalších nezbytných položek.

"Když chce zákazník přezouvat pouze pneumatiky, tedy má jedny disky, je důležité dát pozor na cenu - zda je v konečné ceně započítáno veškeré závaží a výměna ventilu. Při každé výměně doporučuji měnit i ventily. Velmi často se stává, že zákazník slyší cenu, ke které se potom připočítá 12 závaží a 4 ventilky a částka je ve finále mnohem vyšší."

I výměna protektorovaných pneumatik nepatří mezi nejlevnější, protože tyto pneumatiky bez minulosti jsou většinou hodně špatně vyvážené.

"Pokud je protektor udělán velmi dobře, což je vidět velmi zřídka, tak vyvážení je stejné jako u osobního auta - ale to je přibližně v 10 procentech. Jinak to bývá mnohem horší a nevyváženost bývá kolem 140 gramů. Desetigram lepeného závaží vychází zhruba na 10 korun bez DPH a naklepávací závaží na 8 korun bez DPH."

Takže pokud bychom brali životnost zimních pneumatik zhruba čtyři sezóny a spočítáme náklady na pořízení a přezouvání, pak se paradoxně vyplatí na první pohled finančně nejnáročnější varianta - nákup celých pneumatik i s disky.

autor: evk
Spustit audio