Nejméně mrtvých za téměř čtyřicet let

11. červen 2010 13:01

Kdybychom se na to dívali jen jako na hru čísel, byla by to hra docela zajímavá, zvláště, když si uvědomíme, že v desátém roce nového století hrají hlavní roli devítky. Jenže za čísly, o kterých chceme mluvit, jsou lidé, a to bohužel hlavně mrtví lidé, a tak hra musí jít stranou. Na druhou stranu, jsou to čísla nalévající optimismus. Přestože za pět měsíců letošního roku zahynulo při nehodách 217 lidí, je to prakticky nejnižší číslo za posledních 40 let.

Jen v roce 1985 evidují statistiky o dva mrtvé méně, naopak před 16 lety jich bylo až o 145 procent víc - tehdy se při nehodách zabilo 533 lidí, ale to je naštěstí hodně dávná historie. Zdá se, že i díky stoupajícímu počtu aut si řidiči začínají uvědomovat, že cesta autem už není jen jízda odněkud někam, ale je to zodpovědná činnost, při které je nutné opravdu pozorně sledovat dění okolo sebe.

Projevilo se to například o velikonočních svátcích, že je lepší dopředu informovat o možných rizicích a zvýšené hustotě provozu. Řidiči si tedy uvědomují, že se musejí chovat slušně, opatrně a jet bezpečně. Jsou určitá rizika spojená s daným ročním obdobím - zvýšená hustota provozu nebo zvýšený výskyt určité skupiny řidičů, například motorkářů v letních měsících,“ říká šéf našich dopravních policistů Leoš Tržil.

Ze začátku roku, kdy počet tragických nehod byl jen o málo vyšší než dnů v měsíci, se zdálo, že hlavním důvodem je počasí. Jenže jak potvrzuje i policejní statistik Josef Tesařík, pozitivních příčin je víc. Pochopitelně je tu určitý dozvuk ekonomické recese. Také to bylo relativně nepříznivé počasí, které panovalo na počátku letošního roku. Určitě svoji roli sehrálo i opatření policie týkající se kontroly alkoholu při každé silniční kontrole, které mohlo na určité řidiče působit tak, že se v silničním provozu chovali ukázněněji.“

K tomu je zapotřebí přičíst i nejrůznější preventivní akce včetně kampaně ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš, která je postavena na reálných ukázkách následků dopravních nehod. Její ohlas potvrdil, že je to cesta správná.

Někteří tento styl komunikace zpochybňují a říkají, že je příliš drsný. Nicméně realita dopravní nehody je velmi drastická a je třeba, aby ji lidé viděli. Druhá věc je, že samotnou nehodou na silnici to nekončí, protože nejen pro pozůstalé, ale i blízké a přátele je to velmi emotivní záležitost,“ vysvětluje ředitelka BESIP Zuzana Ambrožová.

Nejvíce tragických nehod se stalo letos v Ústeckém kraji, zemřelo tady 29 lidí, přes dvacet lidí zahynulo také na silnicích Středočeského a Moravskoslezského kraje. Naopak pouze pět životů vyhaslo v Karlovarském kraji. Překvapivě vysoké je číslo nehod, od kterých viníci ujeli - téměř 18 procent. Doslova alarmující jsou tragické havárie cyklistů. Letos jich zemřelo už 19, což je o šest víc než loni. Bohužel většinou nejde o střety s autem, ale o nehody samotného cyklisty, který například narazí do stromu, a protože nemá přilbu, zemře. Všechny nehody - a je úplně jedno, jakým dopravním prostředkem jedete - totiž mají jedno společné.

„V prvé řadě je důležité chování řidičů. Samozřejmě hraje roli technický stav a vybavení komunikace, bezpečnostní prvky, kvalita vozového parku i dopravně-inženýrských sítí. Ve většině případů je to však opravdu chování samotných řidičů za volantem,“ doplňuje Leoš Tržil. Ovšem nejen jich, ale i ostatních účastníků silničního provozu.

autor: evk
Spustit audio