Nejnižší emise - 50, 60 nebo 70 km/h?

8. březen 2010 13:00

Každý absolvent autoškoly ví, že nejvyšší povolenou rychlostí v obci je u nás padesátka. Nemělo by tedy být překvapivé, že platí také na většině území Prahy, ovšem na širokých čtyřproudých komunikacích bez přechodů působí poněkud nepatřičně. Ještě do konce roku se na těchto místech jezdilo sedmdesátkou, ale kvůli nadměrnému hluku magistrát rychlost snížil o 20 kilometrů. Myslíte si, že pokud jedete třeba tři kilometry v kuse padesátkou, je váš vůz opravdu méně hlučný?

Podle našich informací chystá pražský magistrát kontrolní měření hluku na jarní dny, snad na přelom března a dubna, kdy by intenzita provozu měla být srovnatelná jako při předchozích testech. Ovšem zdá se, že řidiči si i přes původní protesty na padesátku třeba na magistrále zvykli a rychleji jezdí snad jen přespolní, umístění kamerových systémů neznalí řidiči. I státní policie, která nemusí měřené místo označit, potvrzuje, že řidiči padesátku dodržují.

"Musím říct, že řidiči obzvlášť na ulici 5. května dodržují maximální povolenou rychlost a dochází zde k minimálnímu porušování pravidel silničního provozu. V okrajových částech Prahy, například ve Spořilovské nebo Lipské ulici, řidiči rychlost trochu porušují. Hříšníky potom předvoláváme k projednání dopravního přestupku. Po vyhodnocení prvního čtvrtletí letošního roku budeme znát výsledky, jak si řidiči na území hlavního města Prahy vedli," říká šéf pražských dopraváků Pavel Švrčula.

Jenže i když z hlediska zákona řidiči stanovenou rychlost dodržují, nemusí to ještě znamenat, že hluk je nižší než při sedmdesátce. Paradoxně tomu může být přesně naopak.

"Teoreticky možná malinko snížím hluk, ale za předpokladu, že budu v těchto rychlostech jezdit s menším zatížením motoru. Ve chvíli, kdy by polovina řidičů zařadila nižší převodový stupeň, 50kilometrová rychlost by se míjela účinkem a naopak bychom začali okolí zamořovat výfukovými zplodinami," poukazuje na negativní stránku věci odborník na motory Pavel Štěrba z TÜV-SÜD.

Navíc je otázkou, jestli i z hlediska bezpečnosti je na víceproudých komunikacích Prahy padesátka nutná. I sami policisté si po dvouměsíční zkušenosti myslí, že některá rozhodnutí magistrátu by se mohla přehodnotit.

"Například na ulici 5. května hluk z rychle jedoucích vozidel omezuje občany. Podél celé komunikace jsou také parkovací místa, na která se zajíždí a vyjíždí, což rovněž celkově zvyšuje hluk. Myslím si, že na ulici 5. května je 50kilometrová rychlost zcela na místě, i pro bezpečnost provozu. Zda snížení rychlosti přineslo očekávaný efekt i na ostatních místech, bude otázkou hlubší analýzy" vysvětluje Vladimír Šesták z pražské dopravky.

A třeba by zmíněná analýza mohla zahrnout i názory technických odborníků. Pokud má totiž řidič jet padesátkou třeba tři kilometry v kuse, aniž by musel dávat přednost chodcům nebo zastavovat na křižovatkách, musí si vybrat, jestli pojede na třetí, nebo čtvrtý rychlostní stupeň. Na trojku jsou otáčky vyšší a motor tím pádem hlučnější, zatímco jízda na čtyřku svádí k překročení rychlosti. Jaká je vlastně ideální rychlost pro moderní automobilové motory z hlediska hluku a emisí?

"Optimum je kolem 60 km/h. Pokud je rychlost snížena na 50 km/h, je to už spodní hranice jakéhosi ekologického provozu. V místech, kde je maximální povolená rychlost jen 30 km/h - například v satelitních městečkách v okolí Prahy - a úsek se sníženou rychlostí je dlouhý třeba dva kilometry, zamořujete okolí stejně, jako kdybyste stejný úsek projeli 120kilometrovou rychlostí," uzavírá Vladimír Šesták.

autor: evk
Spustit audio