Nejsme tak bohatí, abychom kupovali falzifikáty

31. březen 2009 13:01

V dnešní době se každý snaží ušetřit. Šetřit se ale musí umět a šetřit bychom měli tam, kde to jde. A i šetřit se musí s rozumem. Zvlášť týká-li se to bezpečnosti, a nejen naší. To je případ nákupu náhradních dílů. Ještě stále se mezi námi najde řada těch, kteří si své starší auto dokáží opravit sami. Jiní se zase rozhodnou koupit si náhradní díl sami, aby pak jeho montáž nebo výměnu svěřili nějakému malému servisu nebo zručnějšímu kamarádovi s garáží. Tady se ale úspora může značně nevyplatit.

Koupíme-li si někde na tržišti tričko s více pruhy než je typické pro značkový výrobek, budeme maximálně někomu pro smích. Když si koupíme falzifikát náhradního dílu, například brzdových destiček, může nám jít i o život. V zásadě existují náhradní díly označené logem samotné automobilky, pak ty, které jsou zpravidla vyráběny na stejné lince, ale nemají ono logo, dále kvalitativně shodné a nakonec jsou tady padělky.

"Dá se říct, že pokud bychom se chtěli orientovat podle ceny, tak základní pohled je ten, že 100 procent ceny automobilky odpovídá 75 procentům kvalitní druhovýroby," radí Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.

Cokoli se tedy pohybuje na hranici poloviční nebo i nižší ceny než u originálu, mělo by pro nás být tabu. Na samotném dílu pak nekvalitu laik nepozná.

"Na dílu je to těžko rozpoznatelné, protože padělky jsou skutečně kvalitně zhotovené co se týká estetiky, značení a podobně. Jako laik bych si ale vybíral značkové destičky například Ferodo nebo Lukas, rozhodně ne nějaké neznačkové jako Vika a podobně."

Například v případě brzdových destiček si můžeme koupit díl odborníky nazývaný "Černá tma". A tady jde nejen o naši bezpečnost.

"V první řadě je známé, že tyto plagiátní výrobky mnohem rychleji vadnou - nekvalita se projevuje při opakovaném brzdění na dálnici, v horském terénu nebo s plně naloženým vozem, kdy na vůz při brzdění působí mnohem větší síly" varuje Jiří Veleba z Autoprima.

Vyrábějí se ale napodobeniny všeho možného, třeba stěračů, světel a tak dále. Navíc falzifikátoři dokáží dokonale napodobit obal včetně potřebných popisků a identifikačních značek. Důvěru musíme mít také ve svůj servis, protože nemáme šanci poznat, že nám byl namontován levný padělek, ale účtován je nám kvalitní díl.

"Je to dost obtížné, zvlášť když je někde pod autem. Na samotném sílu se to pozná velmi těžko. V zásadě musíte věřit tomu, že servis je solidní, proto je jeho výběr velice důležitý."

Máme pak právo požadovat po servisu originální obal od dílu, který byl při opravě našeho auta použit. Solidní servis by se tomu bránit neměl. A ještě jedna věc. Padělky zpravidla mají kratší životnost, což znamená, že sice při jednorázovém nákupu ušetříme, ale budeme muset díly kupovat častěji a práce v servisu také nepatří mezi nejlevnější. I tady tedy platí, že nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci.

autor: pgj
Spustit audio