Největší nebezpečí v tunelu je požár
Cestou za zimní dovolenou do zahraničí se jen málokdy vyhnete tunelům. Přestože se najdou tací, kteří tvrdí, že jim jízda v tunelu nevadí, data odborníků potvrzují, že naprostá většina z nás je v tunelu ve stresu. Z nepříjemného prostředí chceme pochopitelně co nejdřív ven, a právě z tohoto důvodu jsou tak často v tunelech radary. Ovšem ani ty nestačí na každého.
Někteří šoféři zrychlují podvědomě, tedy ve snaze prostor tunelu co nejrychleji opustit, jiní přidávají proto, že mají dojem, že tunel je bez chodců a vedlejších ulic bezpečný jako autodrom.
„Tunely jsou konstruovány na určitou rychlost. Já osobně jsem ve Strahovském tunelu naměřil u jednoho vozidla laserovou pistolí rychlost 130 km/h. A to je rychlost, která skutečně zabíjí,“ říká Pavel Přibyl z Dopravní fakulty ČVUT v Praze.
Ani ferrari, které má v tunelu tak krásný zvuk, pochopitelně nedopadne po nárazu do zdi tubusu dobře. Přesto najdete na serveru Youtube řadu videí, ve kterých se někteří řidiči chlubí rychlou jízdou třeba právě ve Strahovském tunelu. Je zřejmé, že až se někdo z řidičů rozmázne o zeď, ohrozí nejen samotnou dopravní stavbu tunelu, ale i ostatní řidiče.
V tunelu platí pravidlo „zachraň se sám“
To nejhorší, z čeho máme v tunelu strach, je požár. Nevznikne-li následky nehody o zeď, projeví se zřejmě nejprve vynecháváním tahu motoru nebo zápachem auta. Pokud je to možné, například díky spádu tunelu a místní znalosti, snažte se dojet v případě takového podezření s vozem z tunelu ven. Pokud to možné není, zajeďte do odstavného zálivu, kde auto nejen nepřekáží ostatním, což snižuje riziko nehody, ale hlavně o vás hned ví obsluha tunelu.
„Pokud dojde k požáru, platí jediné pravidlo: zachraň se sám. Člověk by se měl v prvních sekundách nebo první minutě snažit uhasit požár sám. V SOS skříních najde dva hasící přístroje, které jsou vybaveny signalizací pro dispečera, který ihned po jejich sejmutí ví, že se něco děje. Potom namíří na místo kamery a začne se to řešit. Pokud se řidiči nedaří požár uhasit, nezbývá mu nic jiného než využít únikových východů,“ popisuje Pavel Přibyl.
Evakuace by měla být rychlá. Otálení se může zle nevyplatit. „Maximální vzdálenost mezi únikovými východy je 250 metrů, což umožňuje pohodlnou evakuaci zhruba za tři až čtyři minuty. Problém je, že i při relativně malém požáru vzniká velké množství dusivého kouře. Stačí se ho párkrát nadechnout a člověk ztrácí schopnost pohybu. Naštěstí se kouř separuje do vyšších vrstev, takže ještě zbývá čas opustit tunel pod kouřovou pokrývkou,“ dodává Přibyl.
V tunelu sledujte návěsti, motor vypínejte až při delším stání, jinak stačí odvětrávací systém. Vyplatí se dodržovat také obecné rady, to znamená hlídat si stav paliva, tak aby auto při odstavení v koloně mohlo vždy topit. Kontrolujte také stav nabití svého mobilu – tunely jsou pokryty signálem.
![]() | Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |