Nekvalitní nafta ničí motor
Jste majitelem auta s benzínovým nebo naftovým motorem? Nebo-li, kterému z těchto dvou typů paliva dáte přednost? Myslím, že většina řekne, že jeho "černým koněm" je nafta. A právě naftovým motorům se dnes budeme věnovat. Možná jste už totiž slyšeli, že technici často doporučují kupovat jen kvalitní naftu. Dnes se konečně dozvíte, proč tomu tak je a co riskujete, když budete jezdit na palivo tzv. "šizené".
"Dnes se o této otázce mluví v souvislosti s ekonomikou a daňovými úniky. Rád bych ale zmínil, že stejně negativní dopad má nekvalitní palivo na stav palivové soustavy. Systémy common-rail pracují s extrémními tlaky, které se blíží 2 000 barů, a jsou velice citlivé na změnu viskozity, chemického složení, případně čistotu paliva," vysvětluje technik školícího centra Ford Jan Karnolt.
Zatímco vozy staršího roku výroby nemají s nekvalitní naftou v zásadě problém, pro auta vybavená systémy common-rail je dlouhodobé používání nekvalitní, pančované nafty smrtelným zraněním. Opravy je pak obvykle nutné řešit výměnou vstřikovače. Proč ale výrobce s nekvalitním palivem nepočítá už ve vývoji?
"Výrobci s určitou nekvalitou paliva počítají, ale musí to mít své hranice. Pokud to vezmeme do extrému, budu-li do vozidla s naftovým motorem tankovat benzín nebo vodu či líh, pak nemůžu od palivové soustavy chtít, aby pracovala tak, jak si konstruktér představoval."
Podle techniků, kteří mají mezinárodní rozhled se závady, způsobené nekvalitní naftou, na západ od našich hranic téměř nevyskytují. Pojďme si říct, co se vlastně v motoru, který jezdí na nekvalitní naftu, jednou stane.
"Dřívější systémy používaly trysky otevírané tlakem okolo 300 až 400 barů z čerpadla. Tyto vstřikovače nevyžadovaly žádnou zvláštní péči, protože samotný tlak otevřel vstřikovač, tlak poklesl a vstřikovač se uzavřel. Dnešní systémy mají ve vstřikovači neustále připravený pracovní tlak, řekněme 1 500 barů. Při tomto tlaku musí pro otevření trysky hydraulický elektronicky ovládaný ovladač plnit roli spouštěcího mechanismu, pro otevření trysky. Dojde-li k zanesení, zreznutí nebo ovlivnění nevhodnou viskozitou paliva, pak se vstřikovač buď neotevře, to v lepším případě, nebo se otevře natrvalo, což je horší, protože potom dojde pod vysokým tlakem ke kontinuálnímu vstřiku paliva do válce. To způsobí propálení pístu, přesně proříznutí pístu rozžhaveným paprskem paliva."
Ovšem právě vysoké tlaky systémů common-rail mají vliv na rozprášení i na kvalitnější hoření nafty. Jim vděčíme za současné výkony dieselových pohonných jednotek. Systémů common-rail je ale několik druhů. Dá se říct, že by některý z nich byl vůči špatné naftě odolnější?
"Současné systémy se dělí na solenoidové, čili ovládané elektromagnetem, a piezoelektrické. Systémy ovládané elektromagnetem jsou zvlášť náchylné na kvalitu paliva pro kapilárové rozměry uvnitř rozvaděče. Piezoelektrický systém je o něco robustnější, nepracuje s tak extrémním škrcením a tak malými průřezy ve vstřikovací soustavě."