Nekvalitní nafta vyjde na desetitisíce

5. květen 2009 13:01

Natankovat nekvalitní palivo není žádná legrace. Důvodů pro to pak může být několik. Nejčastěji se jedná o chybu při přepravě a smísení nafty a benzínu. Z minulosti ale známe i případy, kdy byly do pohonných hmot přimíchávány další látky, kvůli daňovým únikům. Naštěstí se podle České obchodní inspekce v prvním čtvrtletí letošního roku kvalita zlepšila, když nevyhověla zhruba čtyři procenta vzorků, což je o třetinu méně než loni. S určitou nekvalitou se pak setkáváme především u nafty, což motoru zrovna nesvědčí.

Nepřítelem číslo jedna je pro naftový motor voda.

"Dochází k reznutí jak vstřikovacích elementů, tak v čerpadle samém a také k abnormálnímu opotřebení a poškození čerpadla. Ostatní příměsi mohou zapříčinit ucpání trysek a také tlakového systému, který začíná samotným vstřikovacím čerpadlem," vysvětluje Werner Kirsch ze společnosti BOSCH.

Starší motory jsou na tom v případě použití nekvalitní nafty lépe než moderní vysokotlaké systémy. Lidově řečeno, dokáží i takovou naftu "skousnout". Přesto ani jim nedělá dobře.

"Snižuje se výkon motoru; ucpávají se filtry, kde začíná celý koloběh nafty; dochází k opotřebení čerpadla a trysek; v neposlední řadě dochází ke zvýšené kouřivosti, což má špatný vliv na životní prostředí."

Současné systémy čerpadlo-tryska nebo common rail jsou na tom hůř. Pracují s vyšší přesností.

"Pro příklad, v common railu je snímač tlaku, který vše řídí - jeho přesnost je dva mikrony. Pouhé zalepení této dírky může způsobit to, že motor nejde. Všechny tyto systémy pracují s vysokou přesností a je škoda je zničit nekvalitní naftou, protože to sebou přináší desetitisícové náklady na opravu."

A ani přes nejchytřejší řídící jednotky se ještě nedokáží samy ochránit.

"Určitě ne, ale motor může jít na náhradní režim, takže riziko tu je stále."

Při natankování nekvalitní nafty pak musíme dodržet patřičný postup opravy.

"Předpoklad je, že budu mít čistou nádrž. Nedílnou součástí celého systému je kvalitní filtrace přes filtry předepsané výrobcem vozidla, dále proplach čerpadla (rozebrání, vyčištění, seřízení), oprava čerpadla a výměna trysek."

Způsobů opravy je pak hned několik.

"Nákup nových trysek nebo čerpadla. Potom je to takzvaný výměnný způsob, kdy zákazník dostane rovnocenný díl za podstatně nižší cenu, než je díl nový. A také řada servisních partnerů, kteří jsou schopni tyto systémy opravovat."

A vždy záleží na konzultaci s odborníkem, který nám poradí i v závislosti na tm, kolik do opravy můžeme a chceme investovat. Na tom totiž záleží také životnost a bezproblémový chod motoru.

autor: pek
Spustit audio