Není mapa jako mapa
Před časem se český mediální rybník rozvířil kvůli takzvané mapě smrti. Tu už podruhé vydala soukromá společnost ve snaze zatlačit na správce komunikací, aby s notoricky špatnými úseky už konečně začali něco dělat.
Úřady však mají podobná data už dávno k dispozici. Vždyť policejní mapa nebezpečných míst je na internetu k dispozici už 13 měsíců.
"Na začátku prosince loňského roku jsme spustili elektronickou mapu pro veřejnost. Vzbudila velký ohlas, o čemž svědčí vysoká návštěvnost našich stránek," říká Josef Tesařík z policejního prezidia.
Jeho útvar poskytuje operátorům map potřebná data ohledně dopravních nehod. Na jejich kvalitu a přesnost jsou na prezidiu hrdí.
"Podle mých zkušeností mapu využívají i některé výzkumné instituce pro řešení běžných výzkumných úkolů. Systém zavedený v České republice je svým způsobem unikátní v celosvětovém měřítku, neboť jsme nenašli žádný stát, ve kterém by policie určovala místo nehody pomocí souřadnic GPS a následně je využívala jak pro svoji potřebu, tak je předávala i dopravněinženýrským organizacím," vysvětluje Josef Tesařík.
Na druhou stranu se policejní mapa může kvůli až příliš velké podrobnosti a objemu dat zdát mnohým uživatelům nepřehledná a komplikovaná. Z tohoto pohledu je riziková mapa z produkce společnosti CityPlan rozhodě příjemnější. Místo jednotlivých obcí a nehodových míst totiž zobrazuje rovnou celé nebezpečné silnice.
"Vzhledem k tomu, že základní údaje jsou stejné - místo nehody, druhy nehody a její popis - záleží jen na metodě zpracování a výběru konkrétních údajů, které do mapy zaneseme," konstatuje Josef Tesařík.
Smyslem obou map je pochopitelně to samé - varovat řidiče před nebezpečnými místy.
"Když jsem porovnával, kde došlo k úmrtím v roce 2008 a 2009, nenašel jsem shodná místa," dodává Josef Tesařík.
Máme tomu rozumět tak, že mapy tedy vlastně nemají žádný význam? Určitě ne, význam mají, přestože z nich plyne, že tragická nehoda je vlastně náhoda.
"V řadě případu se jedná o nahodilé jevy. Spíš se jedná o to, že na určitém místě se staly nehody, které skončily bez zranění nebo třeba i se zraněním, ale další účastník silničního provozu už neměl takové štěstí a při nehodě na stejném místě zahynul," uzavírá Josef Tesařík.