Není octavia jako octavia

3. květen 2011 13:01

V České republice nyní koupíte nejlevnější fabii za necelých dvě stě tisíc korun. V Číně za ni zaplatíte 78 tisíc juanů, tedy v přepočtu zhruba stejně. Jenže jsou tato auta opravdu stejná? Jedno vám vyrobí v Mladé Boleslavi, druhé v Šanghaji. Vypadají úplně stejně a barvu a výbavu si přece volíte vy. Tak kde je rozdíl? U fabie není takový, ale v Číně se vyrábějí i octavie a superby a ty už odlišné jsou.

Pro mnohé Číňany je nové auto jejich vůbec prvním a neexistuje kupovat si ho na splátky. Platí se hotově, s nadsázkou jako u nás na počátku 90. let minulého století – prostě penězi z igelitky. Také požadavky na výbavu a výběr je odlišný. Například auto jezdící na naftu v Číně prakticky nekoupíte. Až na výjimky mezi dováženými auty o ně prostě není zájem stejně jako v USA. To není jediná podobnost těchto dvou automobilových velmocí.

„Vozidla na čínském trhu jsou v mnohem větší míře vybavena automatickými převodovkami, zvlášť u vozidel vyšších kategorií – například superb je z 90 procent vybaven automatickou převodovkou. Je tu poměrně vysoké procento vyšších výbav – oblíbené je kožené čalounění, střešní okna nebo parkovací senzory,“ popisuje specifika čínského trhu Jan Pícha z tamního zastoupení Škody Auto.

V Číně zase nijak nefrčí u nás tolik populární kombíky, Číňanům jde o prostor uvnitř auta ne pro náklad. A potkat na tamních silnicích červené nebo žluté auto je raritou. „Velmi oblíbená je černá a stříbrná barva nebo šedá metalíza. Méně oblíbené jsou veselé a pestré barvy, ať už u malých nebo velkých vozidel.“

V Šanghai vyráběné škodovky jsou však vyráběny podle evropských specifikací, přesto se v některých detailech liší. „Zákazníci mají například rádi měkčí sedadla, takže jsou upraveny tuhosti sedadel. V oblibě je větší množství chromových prvků, takže vozidla mají některé drobné designové prvky v chromu. Takovýchto detailů by se našlo ještě několik, ale základ vozu je totožný s Evropou.“

Sice se jedná o detaily, ale evropský řidič by je pravděpodobně netoleroval. „Octavia RS pro čínský trh není snížena jako evropská verze, má světlou výšku jako běžné octavie. Jsou tu také jiné specifikace pro použité pneumatiky, protože ačkoliv není stav silnic obecně špatný, řidič v průběhu dne častokrát narazí na ostrou hranu například mezi starým a novým úsekem silnice nebo mezi budovaným mostem a silnicí. Pro tyto podmínky jsou lepší pneumatiky s vyšším profilovým číslem a výškou pneumatiky, aby splňovaly tlumicí efekt,“ vysvětluje Jan Pícha.

Z našeho pohledu je nejzajímavější, že čínská octavia i superb nemají u nás tak nepopulární tyčovou anténu, což je sice detail, ale kazící dojem. Čínské škodovky mají také zadní světla v provedení LED – ta však zatím nemají evropskou homologaci. „O trh v Číně se velmi urputně bojuje, i proto tady nabízíme LED světla, která se dají pořídit velmi výhodně. Umím si však představit, že bychom právě takovýto díl dováželi z Číny i do Evropy,“ nastínil budoucnost nejvyšší šéf automobilky Winfried Vahland na nedávném šanghajském autosalónu.

autor: pgj
Spustit audio