Neparkujte špatně, hasiči neprojedou

18. říjen 2007 13:40

To vám takhle jednou odpoledne přijde tajemná smska. "Dobrý den, jestli chcete něco zažít, vezměte mikforon a buďte před osmou hodinou na pražské křižovatce ulic Dědinova Krejnická." Kdyby to byla smska anonymní, nereagoval bych, protože ale podepsaná byla, navíc známou osobou, vydali jsme se ve smluvený čas na smluvené místo.

Zmiňovaná křižovatka je na pražském velkosídlišti Roztyly. A protože v osm večer už je dávno tma, do tmy září snad milion oken. Večerní panelákovou idylu ale zničehonic rozřízne ostrý záblesk majáku...

Tři metry - přesně tolik by hasiči potřebovali pro bezproblémový a rychlý přesun k místu zásahu, ať už je to požár, nebo jiná nepříjemnost. Jak ale potvrzuje hasič Petr Kopáček, realita je jiná:

"Pokud je jednotka požární ochrany přivolána k požáru v nějakém bytovém domě na českém sídlišti, mnohdy se stává, že cisternová automobilová stříkačka, žebřík nebo případně plošina se na místo dostane později, než by mohla, protože si vyloženě musí k místu požáru hledat cestu."

Jedinou metodou, jak se vyrovnat s překážejícím autem, kterou naši hasiči používají, je prosté posunutí auta.

"Hasiči se pokusí vůz odtlačit, ale ne ve všech případech je to možné - někdy stojí několik aut za sebou. My nemůžeme použít naší techniku, abychom se doslova probourali na místo zásahu. Každé poškození cizího automobilu se následně řeší a musí se uhradit. Ani my sami si nemůžeme poškozovat naši techniku."

Když jsme pro vás točili reportáž na sídlišti, ozývaly se tam hlasy místních, že když jedou hasiči k požáru, kde jde o život, měli by mít možnost špatně parkující auta rozjetým náklaďákem klidně prorazit. Nebo rovnou jezdit se speciální radlicí.

"Teď pouze spekuluji. Asi by to muselo být jen pro extrémní situace, kdy by velitel zásahu rozhodl, že je nutné použít všechny prostředky, aby se jednotka dostala k požáru co nejrychleji. Vždy je nutné zvažovat, zda se nepoškodí větší majetkové hodnoty, než se zachraňují. Něco podobného se asi v blízké době dít nebude, protože v takovém případě by musel hasičský sbor vzniklé škody uhradit."

Každopádně, hasiči o žádných radikálních metodách neuvažují. Odtahové vozy, které by s nimi jezdily k zásahům, by se údajně nevyplatily a volat si externí pomocníky by bylo zdlouhavé. Jedna změna ale přijde. Hasiči totiž na příští rok připravují vyhlášku, podle které budou všechny nové budované vnější hydranty, označené dopravní značkou Zákaz stání. Řidič, který by špatným parkováním omezil přístup k vodě, by pak měl být snáze postihnutelný.

autor: pek
Spustit audio