Neponičitelný lak? Nesmysl
Majitelé nových aut jsou často "jako na jehlách", když jejich miláček parkuje někde na ulici. "Co když mi do něj někdo nacouvá?" nebo "Někdo ho vezme klíčem nebo hřebíkem?" - strachují se. Kdyby si mohli kolem svého auta vytvořit ochranné elektrické pole, neváhali by ani okamžik. A co takový lak odolný proti poškrábání, nehodil by se?
Úplně vidím, jak pečlivkové "zastříhali ušima". Bohužel lak odolný proti poškrábání, kterému také některé automobilky říkají "samoopravitelný", není nic, co by vašeho plechového miláčka ochránilo před závistivci nebo parkovacími nemotory.
"Vyhnul bych se termínu nepoškrábatelný lak, protože žádný lak není zcela neponičitelný. Ve srovnání s běžnými čirými laky, které jsou používány, mají vyšší odolnost vůči myčkám a poškrábání od větví stromů," říká Jindřich Falber z firmy Servind.
Ovšem před odletujícími kamínky nebo zmiňovaným hřebíkem závistivce vás ani tyto laky neochrání.
"Pokud nanolak poškrábete jemně, jeho vlastností je, že se dokáže sám znovu zacelit, když ho vystavíte slunečním paprskům," vysvětluje Jindřich Falber.
Odtud také původ označení některých výrobců, kteří těmto typům laků říkají "samoopravitelné".
"Nová technologie umožňuje takzvaný reflow efekt, který se dá přirovnat k pohybu větvičky ve vodě - zčeřená vodní hladina se po pohybu větvičky po chvíli opět zacelí," popisuje Jindřich Falber.
Výrobců, kteří je užívají, je však zatím jen pomálu.
"Pokud vím, tak technologií poškrábání odolných laků se dlouhá léta zabývaly automobilky jako Mercedes-Benz, Nissan a v současnosti se přidává také Lexus," říká Jindřich Falber.
Mercedes tyto laky aplikuje na všechny své modely kromě tříd A a B. Lexus a Nissan jakož i jeho odnož Infiniti jej nabízejí jen u vrcholných řad. Ovšem i tato luxusní auta se časem dostanou do bazarů a posléze i mimo značkové opravny.
"Je tam jeden aspekt, který by si konečný uživatel měl uvědomit. Měl by počítat s tím, že pokud ho nechá opravovat po nějaké kolizi, měl by být použit stejný lakovací materiál s obdobnými vlastnostmi. Po půl roce ježdění do myčky by totiž mohl majitel s nemilým překvapením zjistit, že opravené místo je najednou o poznání šedivější než původní lak," uzavírá Jindřich Falber.
Odolnějšími laky proti poškrábání to prý všechno začíná. Nanotechnolgie, které se mají výrazně projevit také v této oblasti, slibují například využívat laku k výrobě elektřiny – karosérie se může změnit v obrovský fotovoltaický článek. Další spíš zábavnou funkcí je pak změna barvy auta stiskem tlačítka. To vše slibují lakýrníci zhruba do patnácti let.