Nepřipoutání se nevyplácí

10. červenec 2006 13:00

V souvislosti s novelou zákona o silničním provozu a přísnějšími postihy jsme se vás v naší tradiční anketě ptali, zda vás to donutilo používat bezpečnostní pásy. Až donedávna se podle některých odhadů především ve městech nepoutal každý druhý. Tomu příliš neodpovídají výsledky naší ankety, protože přesně 80 % z vás prohlásilo, že se poutalo, poutá a bude poutat vždy. Naopak pouhých 6 % se nehodlá poutat ani nadále a 14 % se po novele rozhodlo své jednání přehodnotit a poutat se.

Nesplnění povinnosti být za jízdy připoután nás může stát až 2 000 korun na místě a 2 body do karty řidiče. V případě spolucestujícího pak pouze pokutu, ale pozor policisté se zpravidla zeptají, zda řidič cestující na tuto povinnost upozornil, až pak padá odpovědnost na cestujícího. Nejde ale ani tak o peníze, ale o zdraví a leckdy i život. Tak například v roce 2001, kdy začal platit zákon o provozu na pozemních komunikacích, na jednoho mrtvého v osobním autě, i když připoutaného bezpečnostním pásem, připadlo 540 nezraněných lidí, u nepřipoutaných je to, pokud jde o všechna sedadla, 45 nezraněných na jednoho zabitého. Uznejte, že to je výrazný nepoměr. Mít šanci 1 : 45 nebo 1 : 540. Samozřejmě, je to tak trochu zjednodušující, ale nejčastěji havarujeme v nižších rychlostech, a to čelně nebo zezadu, a právě tady jsou pásy nejúčinnější. Jiná situace je při bočním nárazu a nehodách ve vysokých rychlostech.

"Víme, že ve vysokých rychlostech mohou bezpečnostní pásy způsobit zranění. Jedná se zlomeniny žeber, klíčních kostí, poranění jater a vnitřních orgánů," potvrzuje přednosta oddělení soudního lékařství Fakultní nemocnice v Praze Na Bulovce MUDr. Michal Beran.

Jenže, otázka stojí tak, zda mít zpřelámaná žebra nebo si s tím už vůbec nemuset nedělat starosti.

"Když je člověk nepřipoutaný riskuje daleko víc. Ze zkušeností z pitevny víme, že nepřipoutaní lidé mají, a těch případů je poměrně dost, při čelním střetu rozsáhlejší zranění než kdyby byli připoutáni."

Sami řidiči by pak měli zkontrolovat, zda jsou cestující vzadu připoutáni. To sice není povinnost, ale jde o jejich zdraví.

"Už z názvu bezpečnostní pás vyplývá, že slouží k ochraně člověka. Myslím si, že i cestující vzadu by se měli při jízdě připoutat, protože při čelním střetu mohou zranit nejen sebe, ale i spolucestující na předních sedadlech."

Stačí si představit, co způsobí metrákový chlap letící vpřed rychlostí třeba 40 km/h s řidičem nebo cestujícím před sebou. Navíc nepřipoutáním se vzadu zvyšují i riziko svých zranění.

"Může se jednat o zlomeniny dolních končetin, o poranění hrudníku pádem na sedadlo vpředu, může jít o poranění hlavy."

Dodejme ještě, že bezpečnostní pásy, mají-li nás chránit, musí být také správně výškově seřízeny, dotaženy a mezi pásem a naším tělem by se neměly nacházet nějaké předměty, například svazek klíčů nebo mobilní telefon.

autor: pgj
Spustit audio