Neseřízená světla za statisíce

11. červenec 2006 13:00

Už 11. den svítíme po celý den. Jak čas běží, zapomíná rozsvítit stále méně z nás, a když, tak na sebe řidiči zpravidla zablikají a varují se před pokutou až 2 000 korun a ztráty jednoho bodu z 12 navzájem. Mnozí ale nad stavem svých světel mávnou rukou a tím, že je rozsvítí, si myslí, že svoji povinnost splnili. Jenže, nastavení světel bychom, ale, nemáme-li automatickou regulaci, měli hlídat v závislosti na zatížení vozidla. A také bychom je alespoň jednou, ještě lépe dvakrát, ročně měli nechat seřídit. Není to jenom otázka ohleduplnosti, ale i bezpečnosti, a právě na to se dnes zaměříme.

Seřízení světel velmi často podceňujeme. U nových aut tento problém tak častý není, ale majitelé starších vozidel seřizují světla zpravidla jen jednou za dva roky při přípravě auta na technickou kontrolu. Mnozí to pak nechají až na ni.

"Pokud jde o nové vozy, tak tam problémy nejsou, protože je-li vozidlo správně servisováno, je povinností servisu světla zkontrolovat a seřídit. Problémy jsou spíše u starších vozů jako Škoda, Žiguli nebo Wartburg, kde si majitelé zkouší seřídit světla sami. Nejčastějšími závadami jsou pak zkorodované paraboly, objevují se přetočené žárovky, uvolněné paraboly, prasklá skla, netěsnost a s tím související zamlžování světel. To jsou nejčastější závady," vysvětluje Petr Peterka ze Stanice technické kontroly v Praze Na Bohdalci.

Parabola musí mít dostatečnou účinnou plochu, aby byla zajištěna dostatečná svítivost, jinak auto technickou prohlídkou neprojde. Stejně jako v případě poškození skla v činné ploše světlometu.

"Světla musí odpovídat normě. Když tedy auto přijede na stanici technické kontroly, technik je změří a vše musí odpovídat tomu, co stanovuje vyhláška. Zvykem je, že technik v rámci možností světla seřídí, aby motorista nemusel jezdit do servisu a znovu se vracet na STK. Samozřejmě, že je-li vozidlo novější a nelze světla seřídit jednoduchým úkonem, pak motorista musí do odborného servisu."

Řada lidí se světla snaží seřídit svépomocí.

"Jak víme, český řidič je dobrý kutil a snaží se opravovat všechno sám. U nových vozů bych to ovšem nedoporučoval, protože si můžeme způsobit více škody než užitku. Tam, kde je seřizování mechanické, si samozřejmě v rámci možností mohu světla seřídit sám, ale je to amatérské a nepřesné. V každém případě bych doporučoval jakýkoli zásah do seřízení světel, protože tím ohrožuji a oslňuji ostatní, svěřit odbornému servisu."

Často se můžeme setkat, především u zadních světel, s tím, že svítí jinak, než by měla. Například koncová místo brzdových a naopak.

"Většinu těchto závad si motorista způsobí sám, když například při výměně žárovky tuto nasadí obráceně nebo nějakým neodborným zásahem způsobí zkrat. Světla se potom prolínají a při technické kontrole se na to samozřejmě přijde," konstatuje Petr Peterka.

A ještě jedno důležité upozornění na závěr. Nesvítí-li na levné straně vozidla některé ze světel, ať už přední nebo zadní, což se netýká vozidel se světly pro denní svícení, u nichž v tomto režimu zadní světla nesvítí vůbec, pak se jedná o vozidlo technicky nezpůsobilé provozu a nesmíme s ním vědomě vůbec vyjet. Jednou výjimkou by byla případná cesta do servisu na komplikovanou výměnu žárovky nebo výbojky. Když s takovým autem budeme jezdit nadále hrozí nám nemalý trest, stejně jako u neseřízených světel. I tam v extrémním případě mohou hrozit velké problémy.

"Kdyby se prokázalo, že naše světla nebyla v pořádku a někoho jsme natolik oslnili, že z toho důvodu havaroval, pak by sice pojišťovna vyplatila škodu z našeho povinného ručení, ale, protože jsme jezdili vědomě s vozidlem technicky nezpůsobilým k provozu, mohla by vymáhat část nebo dokonce celou vyplacenou částku po nás. Je to stejné, jako když bychom například způsobili nehodu pod vlivem alkoholu," upozorňuje JUDr. Zdeněk Svátek.

autor: pgj
Spustit audio