Nestůjte fronty na úřadech zbytečně
Být úředníkem odboru dopravně-správních agent obecních úřadů není žádný med. V prosinci se tady totiž pracuje na dvě stě procent. Loni si všichni houfně na poslední chvíli chodili vyměňovat řidičské průkazy, letos zase majitelé ve velkém odhlašují či přepisují svá starší auta. A fronty jsou dokonce tak obrovské, že kdo si nevystojí místo dlouho před začátkem úředních hodin, nemá ten den prakticky šanci.
"Musíte si tady vystát frontu od šesti, pak ten lístek zákonitě dostanete. Musíte tu stát alespoň hodinu předem, protože během čtvrt hodiny až dvaceti minut je to vybrané."
"Byl jsem 267., v půl sedmé ráno."
Trpělivostí se tedy musí obrnit všichni - jak lidé za přepážkou, tak před ní. Přesto tam mnozí motoristé stojí zbytečně, mohou návštěvu odložit až po novém roce. Ekologický poplatek totiž nehrozí starším autům, která nechceme prodat a stejně tak majitelé už neexistujících vozů se nemusejí bát, že budou muset přispět do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Proč? Jak je možné, že v tomto případě je vyřazení vozidla možné odložit po novém roce?
Poplatek I. - poplatek na ekologickou likvidaci
Hned dva velké problémy ženou majitelé starších aut v těchto dnech na úřady, přesněji na registr vozidel, aby odhlásili či přehlásili své auto. Shodou okolností obě věci musejí motoristé vyřešit ještě do konce prosince, pokud nechtějí od nového roku připlácet. Za auta bez povinného ručení budou totiž jejich majitelé platit příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů, ale není to tak jednoznačné a tak se tomu podrobněji budeme věnovat za chvíli. Teď se zaměříme na ekologický poplatek, který bude povinný při první přeregistraci. Dobrou zprávu ale máme pro ty, kteří nechtějí své staré auto prodat. Klidně na poplatek zapomeňte, vy jej platit nebudete.
A proto nemusíte auto ještě do konce roku odhlásit a stát tu nekonečnou frontu. Ale popořádku. Podle novely zákona 383 o odpadech, která začne platit 1. ledna 2009, musejí auta přispívat na svou ekologickou likvidaci. Ta, která byla vyrobena po roce 2000, mají recyklační poplatek zahrnut už ve své prodejní ceně, tak jako je to třeba u praček nebo ledniček. U aut starších se výše poplatku odvíjí od emisní třídy a vybírat se bude při převodu na nového majitele.
"Pokud vaše auto splňuje alespoň normu EURO 3 a vyšší (to znamená, že bylo vyrobeno v roce 2000 a později), neplatíte žádný recyklační poplatek. Pokud auto splňuje alespoň normu EURO 2, platíte poplatek 3 000 korun. Pokud splňuje normu EURO 1, platíte 5 000 korun. A pokud nesplňuje žádnou EURO normu (což znamená, že jde o vůz, vyrobený před rokem 1992), tak zaplatíte 10 000 korun," přibližuje Jakub Kašpar z ministerstva životního prostředí a zároveň zdůrazňuje, že ten, kdo si bude chtít osmi a víceleté auto nechat, nebude platit nic a i nadále pro něj bude ekologická likvidace bezplatná.
"Ve chvíli, kdy budete ekologické likvidaci odezdávat staré auto (např. Škodu Favorit, Škodu 120 nebo Trabanta), za které nikdo takový poplatek nezaplatil, ani vy ho nebudete muset platit. Pokud auto odevzdáte kompletní, a ne třeba jenom prázdnou karoserii bez motoru, ekologická likvidace autovraku proběhne zdarma."
Původně měla novela zákona směřovat proti ojetinám z dovozu (ročně jich přibývá kolem 100 000), ale aby to nebylo diskriminační, musí se vztahovat i na domácí auta. Třistatisíc "stodvacítek" a "stopětek" a zhruba stejně tolik favoritů a formanů se tak stane neprodejnými, protože jejich recyklační poplatek bude vyšší než cena. A to už se vyplatí koupit si auto mladší. Ale o to právě jde. A jak si ověřit emisní třídu svého auto?
"Základní údaj o plnění emisních norem by měl být uveden ve velkém technickém průkazu. Samozřejmě víme, že u některých vozidel tento údaj v technickém průkazu chybí. Pak zřejmě majiteli nezbyde nic jíného, než zajít do pověřené zkušebny, která ověří, jaký stupeň emistních limitů dané vozidlo plní," radí Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu.
Pokud máte ale nějakého kupce na svou stodvacítku, pak se určitě vyplatí frontu na úřadu ještě letos vystát. Stejně tak v případě, že takový vůz vlastní vaši staří rodiče a je pravděpodobné, že dříve nebo později se může stát předmětem dědictví. Podle našich informací ani v tomto případě neexistuje výjimka a při převodu budete muset zaplatit desetitisícový poplatek, přestože cena vozu je poloviční.
Poplatek II. - Poplatky za neuzavřené povinné ručení
Fronty na registrech vozidel stojí destitisíce lidí. Jedním z důvodů je poplatek za ekologickou likvidaci starších aut, který se bude platit od nového roku. Tím druhým, a asi rozhodujícím pro počet lidí na úřadech je zavedení poplatků za každý den provozování vozidla bez povinného ručení. Mnozí totiž mají z minulosti na sebe registrovaná vozidla, která už více či méně neexistují. Pojďme se teď podívat na to, koho se poplatky budou týkat.
S vozidlem ani nemusíme vyjet a už po nás může být poplatek, u osobních aut 50 nebo 70 korun za každý den podle kubatury, vymáhán. Přitom lze nepojištěné vozidlo snadno zjistit porovnáním registru vozidel a databáze pojišťoven. Odhaduje se, že nepojištěno je na 800 000 vozidel, a z toho okolo 300 000 skutečně jezdí.
"Jestliže máme potřebné údaje z registru vozidel, pak můžeme na tuto skutečnost bez problémů usuzovat," upřesňuje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů.
Máme-li tedy pochybnosti, že na nás může být z minulosti ještě nějaké vozidlo registrováno, pak bychom měli osobně navštívit příslušný registr v místě bydliště a začít problém řešit. Zpravidla vyřazením vozidla z evidence prostřednictvím správního řízení.
"Pokud obeslaná osoba zahájila správní řízení za účelem vyřazení neexistujícího vozidlo z registru vozidel a prokáže se příslušným dokumentem od registru vozidel, tak mi budeme čekat na výsledek správního řízení."
V opačném případě ale zaplatíme i za dobu, kdy správní řízení probíhalo. Vždy je ovšem v našem zájmu být aktivní a situaci řešit, protože každý den váhání nás bude stát další peníze navíc.
"Zákon říká, že každého člověka, kterého se to týká, musíme obeslat výzvou a výzvu doručit. V ní potom uvedeme identifikaci vozidla, příslušného období a způsob výpočtu celkové částky. Zákon současně říká, že lhůta je 30 dní buď nezaplacení částky, která je ve výzvě, nebo na prokázání, že nepojištěné vozidlo nebylo provozováno v rozporu se zákonem 368."
Takže, sečteno a podtrženo. Máme-li nějaké dluhy z minulosti, mohou se po novém roce změnit na dluhy budoucnosti. Petr Jansa, Radiožurnál.
Na úřad stačí zajít po novém roce
Podle reálných odhadů je v České republice registrováno zhruba půl miliónů už neexistujících aut. Jejich majitelé mají už jen třeba značky nebo doklady a teď mají obavu, že budou muset od nového roku za tyto značky platit příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů, protože nemají uzavřené povinné ručení. A tak stojí na úřadech nekonečné fronty a snaží se odhlásit své vozidlo. Například v Praze a Brně už dokonce otevřeli i speciální přepážky, které výhradně přijímají žádosti o trvalé vyřazení vozidla z registru. Přesto to mnozí mohou udělat až po novém roce a to bez jakkýchkoli dalších sankcí.
Do konce roku by návštěvu úřadu měli určitě stihnout všichni majitelé aut, která byla v provozu ještě po roce 1999, kdy začal platit zákon o povinně-smluvním pojištění a Česká kancelář pojistitelů tak má právo po nich od ledna vymáhat příspěvek do garančního fondu. Pokud auto stihli zlikvidovat do 1. května roku 2004, odkdy se vyžaduje doklad o ekologické likvidaci, pak je pro ně trvalé vyřazení auta z databáze poměrně jednoduché.
"Úřad po mě bude požadovat doklad o ekologické likvidaci. Písemně uvedu, že ho nepředkládám proto, že jsem vozidlo zlikvidoval v době, kdy se na mě tato povinnost ještě nevztahovala. Úřad si ze své databáze, z podkladů, které má k dispozici, ověří, zda-li neexistují nějaké rozporné informace, a pokud nic takového neshledá, může rozhodnout, že vozidlo vyřazuje," přibližuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy.
Stejným způsobem vyřadí vozidlo z registru i majitelé dnes už jen espézetek, tedy aut, která třeba patnáct, dvacet let vůbec neexistují. A klidně to mohou udělat až po novém roce, příspěvek platit nebudou.
"Měl-li jsem vozidlo ještě před tímto rokem a od tohoto roku jsem ho nikdy neprovozoval, nikdy jsem neplatil pojištění, nikdy jsem pojištění neuzavřel a tudíš mi nemohlo ani nikdy skončit, pak se na mě tento zákon nevztahuje, protože vozidlo neprovozuji. Nesmí se ovšem po celou tuto dobu objevit na veřejné pozemní komunikaci. V takovém případě na mě Česká kancelář pojistitelů nemůže uplatňovat úhrady do garančního fondu."
Mnozí lidé ale své auto někomu prodali v dobré víře, že si jej kupec převede na sebe a teď s překvapením zjišťují, že v registru stále figurují jako jeho majitel, přestože vůbec netuší, co se s autem stalo. Jak postupovat v tomto případě?
"Je dobré mít veškeré podklady o prodeji, abych dokázal, že vozidlo už skutečně nemám, že jsem se ho zbavil, a že tyto povinnosti nesplnil někdo jiný. Vždycky musí nejprve alespoň formálně proběhnout institut doregistrace na novou osobu a teprove následně samotné vyřazení."
Nejobtížněji bude vyřazovat vozidlo z registru ten, kdo jej zlikvidoval až po 1. 5. 2004, ale nemá doklad o ekologické likvidaci. Může uplatnit takzvaný zánik vozidla, ale musí dokázat, že vozidlo opravdu neexistuje.
"Jde o to, jak budu schopen prokázat, že vozidlo už nemám, a jakým způsobem jsem ho zlikvidoval. Po novém roce bude ještě jedna možnost, že si vozidlo ponechám pro jiné využití, než pro jízdu na pozemní komunikaci, a z registru jej vyřadím tak, že uvedu způsob jeho dalšího využití k jiným účelům pro vlastní potřebu."
Dodejme, že ekologická likvidace je zadarmo jen u kompletních aut, pokud chybí například motor nebo část karosérie, pak už bude muset majitel připlatit.