Neudělají je na každém rohu

7. únor 2007 13:00

Možná se vám už taky stalo, že jste ztratili klíč od auta, případně ho zlomili nebo jinak poškodili. Pro takové případy je důležité mít náhradní klíč pečlivě schovaný, ale zase ne tak pečlivě, abyste ho nenašli. Jak častý případ! Každopádně vám teď v Motožurnálu poradíme, kam jít pro nový klíč. Stačí se obrátit na neautorizované zámečnictví, kde vám vyrobí neoriginální klíč nebo se musíme obrátit na servisní síť výrobce našeho auta? A souvisí to nějak z rokem výroby? Dost otázek pro Ondřeje Jánošku, který se ale nejdřív majitelů aut přímo na ulici ptal, jak by se v takovém případě zachovali.

"Určitě bych šla do autorizovaného servisu."

"Asi bych si je nechal udělat v servisu."

"Pravděpodobně bych zašel k autorizovanému výrobci, protože u neautorizovaných je riziko, že by si mohli vyrobit další klíč."

"Záleží na tom, jaké bych měl auto, ale s mým autem bych šel do neautorizovaného servisu."

"Nechal bych si udělat asi neoriginální klíče někde jinde."

"Šel bych tam, kde mi klíč udělají rychle a pokud možno na počkání."

A začneme v jednom klasickém zámečnictví, kde jsme zjišťovali, jak to s kopírováním autoklíčů vlastně je. Jak jsme se dozvěděli, nejdůležitější je rok výroby vozu.

"Dříve, do roku 95, byly klíče pouze na mechanické otevírání dveří a nastartování vozu. Daly se vyrobit vlastně ke každému autu, dá se říct bez problémů," říká Jiří Kopecký z pražského zámečnictví KEY - nonstop.

Od roku 95, kdy je výroba autoklíčů spojená s elektronikou, už to ale tak jednoduché není. Elektronika hraje velkou roli při zabezpečení klíčů proti kopírování. Má totiž funkci imobilizéru, bez kterého vůz nenastartujete.

"Ty klíče mají v sobě čipy, a to znamená, že skoro každý klíč je zapotřebí propojit s počítačem, aby fungoval i s autem a mohlo se nastartovat. Jinak dveře se otevřou, to není problém, ale čip zabraňuje nastartování auta."

Složitější výroba pochopitelně vyžaduje vyšší výrobní náklady, proto vás bude klíč od auta, který je zapotřebí načipovat, stát víc.

"U klíčů bez elektroniky se cena pohybuje okolo 100 až 150 korun za profil klíče i s prací, ale při naprogramování klíče a dodání čipu do klíče se cena pohybuje od 500 korun až do 2 000 až 3 000 korun."

Záleží totiž na značce vozu a také na typu čipu, obecně platí logické pravidlo, že pro novější a luxusnější vozy bude stát klíč víc. Za luxus se prostě platí. Vzhledem k tomu, že pokrok v elektronice jde sedmimílovými kroky kupředu, kopírování klíčů od vozů vyrobených v novém tisíciletí je technicky hodně složitý.

"Od roku 2000 technika dosáhla už takové úrovně, že nakopírovat klíč s elektronikou je dost složitá věc a opravdu jen značkové prodejny klíčů si to mohou dovolit. Pořád se ale bavíme o startování vozu. V případě pouze otevření dveří od vozu to není problém. Dveře bez čipu otevřete."

Některá nová auta už ani klíče nemají. Místo nich má majitel magnetickou kartu, která odemkne a nastartuje auto, jednoduše řečeno, pouhým přiložením k "zámku" nebo samostatný čip v kartě či klíčku, který stačí mít pro běžné funkce jen v kapse. Ty vám ale v běžném zámečnictví neudělají, v tomto případě se budete muset obrátit přímo na autorizovaný servis pro váš vůz. Zástupci jednotlivých automobilek vám většinou doporučí, abyste se vůbec neobraceli na "běžné" zámečnictví. Nový klíč se totiž musí objednat přímo u výrobce na základě číselného kódu, který ke klíči dostanete a kopii klíče od nejnovějších modelů vozů vám vyrobí jen v opravdu kvalitním zámečnictví. Takže jak bychom tedy měli postupovat podle výrobce automobilů, pokud klíč ztratíme nebo poškodíme?

"V takovém případě doporučujeme návštěvu autorizovaného servisu, kde je možné si objednat nový klíč. Rok výroby nehraje nijak výroznou roli, snad pouze v tom ohledu, že všechny vozy Škody byly již od modelu Felicia vybaveny sériovým imobilizérem," říká Evžen Krauskopf ze Škoda-auto.

Může zákazník počítat s tím, že mu klíč uděláte na počkání u kávičky nebo je na to delší čekací lhůta?

"Vzhledem k bezpečnostním opatřením souvisejícím zejména s nakódováním imobilizéru, nelze klíč zhotovit na počkání. V takovém případě se čekací doba pohybuje v řádu dnů."

K objednání nového nebo náhradního klíče vám stačí přinést malý technický průkaz a číselný kód klíče, který dostane při koupi vozu. Na to zvlášt myslete při koupi ojetého vozu, kdy majitel může na tento kód třeba zapomenout. A jak se staví výrobci vozů k používání neoriginálních klíčů od vozu?

"Dá se říct, že jakýkoliv neautorizovaný zásah do vozu a jeho součástí, tedy i klíče, může mít negativní dopad na poskytnutí záruky. Za neautorizované klíče nepřebírá výrobce vozu odpovědnost."

Výrobce tedy doporučuje zásadně používat pouze originální klíče od autorizovaných partnerů.

autor: onj
Spustit audio