Neumíme používat mlhovky

20. listopad 2008 13:00

Čeští řidiči neumí správně používat mlhová světla. Takový je jednoznačný názor těch, kteří se v uplynulém týdnu zúčastnili naší webové ankety. 95 procent respondentů zaškrtlo odpověď ne, zatímco pouze 5 procent hlasujících si myslí, že Češi používají mlhovky správně. Když se podíváme na naše silnice, pak je zřejmé, že část řidičů to skutečně umí, bohužel těch pár jedinců, co princip používání mlhovek nepochopili, docela dost komplikuje řidičský život těm ostatním. A je úplně jedno, jestli svítí, když nemají anebo naopak nesvítí, když mají.

Pro používání mlhovek možná víc než jinde platí - co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej ani ty jim. Určitě mi dáte za pravdu, že není zrovna příjemné, když za slunného dne potkáte auto s rozsvícenými mlhovkami. Anebo naopak, když se při jízdě v mlze před vámi najednou nečekaně objeví auto s nesvítící zadní mlhovkou. Jaká platí pravidla pro používání mlhových světel?

"Přední světla do mlhy, která jsou nepovinná, smí řidič použít jen tehdy, pokud je mlha, sněží nebo hustě prší. Ovšem zadní mlhová světla jsem povinen rozsvítit za mlhy, sněžení nebo hustého deště, a to vždy, když je alespoň jedna z podmínek splněna," nahlíží do zákona právník Zdeněk Svátek.

Proč ale někteří řidiči ani za těchto ztížených podmínek mlhovky nerozsvěcují? Vždyť mlhu, hustý déšť či sněžení pozná snad i malé dítě.

"Může jít o roztržité, zapomnětlivé řidiče, ale také o řidiče, kteří chtějí uspořit pohonné hmoty, protože s každým zapnutým spotřebičem roste spotřeba. Z psychologického hlediska by mohlo jít o 'nesprávně' ohleduplné motoristy. Zadní mlhovka totiž působí na řidiče jedoucí za daným vozidlem velmi nepříjemně - samozřejmě v situaci, kdy je mezi vozy malý odstup," vyjmenovává důvody dopravní psycholog Karel Havlík.

Svou roli může hrát i to, že někteří řidiči se do podmínek snížené viditelnosti dostanou třeba jen jednou za rok a na mlhovky si nevzpomenou. Ale v tomto případě stačí pozorovat řidiče kolem sebe. Pokud začnou rozsvěcovat mlhovky, stačí se připojit. Ale stejně tak je dobré vnímat okamžik, kdy mlhovky vypínají, protože už je opět dobře vidět. Často jde totiž jen o kratší či delší úseky, kde je nutné mlhová světla použít. A proč naopak někteří řidiči zapínají mlhovky i za slunného počasí?

"Mohlo by jít o řidiče, kteří se drží klasické poučky - vidět a být viděn. Mlhovky možná zapínají už jen automaticky. Také je možné, že jde o motoristy, kteří se určitým způsobem chtějí zviditelnit, ukázat svoji prestiž. Kdyby to tak bylo, což ovšem není prověřeno, pak chování takovýchto řidičů je podle mě odrazem pocitu méněcennosti."

Jinými slovy, až vás bude někdo zezadu oslňovat mlhovkami, pak si můžete říkat, že je to zakomplexovaný chudák. Třeba vám to pomůže. Ale vážně. Nesprávné používaní mlhovek nepatří mezi bodované přestupky, ale policista může na místě řidiči udělit pokutu až do 2000 korun. Ale například v sousedním Německu je používaní mlhovek ještě přísnější.

"Jakmile je kvůli mlze snížená viditelnost do 50 metrů, tak řidič smí jet maximální rychlostí 50 km/h a musí dodržovat podstatně větší rozestup mezi auty," dodává Zdeněk Svátek.

autor: evk
Spustit audio