Nevidíte? Vyleštěte světla
Jak se prodlužuje den a přibývá světla, přímo úměrně přibývá řidičů, kteří nesvítí. Přitom celodenní svícení je pro řidiče všech motorových vozidel povinné už od poloviny roku 2006, tedy bezmála šest let. Za nerozsvícená světla hrozí na místě pokuta až do dvou tisíc korun. Leckdo svítí, ostatní ho vidí, ale když on za šera potřebuje vidět, nevidí nic. Mohou za to světlomety, které postupem času ztratily průsvitnost.
Výrobci automobilů už léta nepoužívají skleněné kryty světlometů. Důvodů je několik. Nejenže plastové jsou levnější a jednodušší na výrobu, ale také jsou mimo jiné přívětivější k chodcům při případné nehodě. Jenže auta před námi práší, od jejich kol odletují drobné kamínky a původně krásně čirá, lesknoucí se světla se stávají stále matnějšími.
V tomto případě lze aplikovat úsloví: čím se to zkazilo, tím se to napraví. V dnešní době lze použít brusnou pastu. „Je to dáno tím, že se změnila použitá brusiva a abraziva v jednotlivých pastách. Zatímco dřív bylo složení na bázi křídy, dnes jsou použity keramické části v různých velikostech,“ popisuje pokrok Tomáš Tichý ze společnosti Normfest.
Čtyři kroky a světlo je jako nové
Postup pro oživení světlometu má čtyři základní kroky. Nejprve přijdou na řadu největší škrábance. „V první fázi se povrch lampy musí jemně obrousit brusnou kostkou o hrubosti K2000. Lze také použít jemný smirkový papír o stejné hrubosti, který například používají lakýrníci na závěrečné zaleštění laku,“ říká odborník.
Potom přijde na řadu speciální brusná pasta. „Leštička vypadá podobně jako bruska, ale má nižší otáčky (řádově 800 až 1200 ot./min). K ní je připevněn molitanový kotouč, na který se nanese nejhrubší pasta a začne se brousit povrch do téměř vysokého lesku. Tím se odstraní a zabrousí veškeré rýhy a drobné škrábance, které dělají povrch matným. Potom následuje třetí fáze, kdy se na světlomet nanese vrchní politura, která zacelí povrch a zvýší jas,“ uvádí Tichý.
Posledním krokem je nanesení tvrdého vosku, který plastový kryt ochrání minimálně na dalšího půl roku. Vypadá to jednoduše, ale málokdo bude mít doma potřebné nářadí. „Renovaci lze žádat po dobrém lakýrníkovi, servisu a dokonce některých ručních myčkách, které se specializují na obnovu laků,“ uzavírá Tomáš Tichý.
Zvládl by to i laik doma v garáži a za hodinu nebo dvě by na první pohled omladil své auto o několik let. Svítivost pak bude mnohem lepší a řidič lépe uvidí.