Nevozte zbytečnosti a jezděte plynule
Spotřeba! To je to, co v dnešní době hýbe světem. Nejenže se automobilky snaží o snižování spotřeby kvůli nižším emisím, ale pro nás motoristy jsou ceny pohonných hmot natolik drastické, že řešíme každý ušetřený litr. Jestli totiž ujedeme sto kilometrů za pět, nebo za sedm litrů, to už je znatelný rozdíl více než 70 korun.
Spotřebu i v řádech litru na kilometr ovlivňuje taková maličkost, jako je množství vzduchu v pneumatikách, který je mimochodem zdarma. „Kontrolujte proto tlak v pneumatikách, protože valivý odpor tvoří velkou část pasivního odporu, který negativně působí na celkovou spotřebu,“ upozorňuje Radovan Burgeret se zkušenostmi z vývoje v automobilce Škoda.
Pak je tady samozřejmě celková aerodynamika auta. „Nepoužívejte neschválené spoilery nebo jiné úpravy exteriéru vozidla, které mohou zásadně zhoršovat aerodynamiku vozidla a tím pádem navyšovat odpor. I taková jízda s otevřeným oknem může navýšit spotřebu vozu,“ pokračuje Burgeret.
Na druhou stranu otevřené okénko zvyšuje spotřebu méně než naplno puštěná klimatizace. Ta ji dokáže zvýšit o jeden nebo 1,5 litru. Jednou za čas se vyplatí také vyklidit kufr auta. Každé kilo navíc totiž zvyšuje spotřebu, především v režimu akcelerace, tedy zrychlení. Každý spuštěný spotřebič opět zvyšuje spotřebu, protože to je dodatečná zátěž motoru. Takže hlasitá hudba, vyhřívání sedaček, klimatizace znamená desetinku k desetince a je tady zase i půl litru navíc.
Rozhodující je plynulá jízda
Rozhodující je však vždy mezičlánek mezi pedály a volantem, tedy řidič. Tady platí jedno jediné pravidlo. Plynulost. „Nezrychlujte zbytečně do vysokých rychlostí, abyste museli na křižovatkách opět brzdit. Snažte se jet plynule a vhodně zvolte rychlost,“ dodává odborník ze Škodovky. Vyžaduje to tedy předvídavost a rozvahu.
Často u moderních aut řešíme, zda vyřazovat, nebo ne. „U současných moderních vozidel se vstřikováním paliva dochází při brzdění motorem k odpojení vstřikování paliva a tím pádem k nulové spotřebě. Při jízdě z kopce proto doporučujeme jet se zařazeným nejvyšším rychlostním stupněm a tím docílit nejnižší možné spotřeby,“ radí Burgeret.
Moderní motory mají totiž na neutrál vyšší spotřebu. „Na volnoběh motor spotřebuje mezi 0,6 až 0,8 litru na hodinu. Podle aktuální rychlosti se dostáváme na okamžitou spotřebu kolem 1,5 až 3,5 litru na sto kilometrů,“ prozrazuje Burgeret. Opět je to o předvídavosti. Záleží na rozhodnutí řidiče, zda může brzdit motorem nebo naopak potřebuje „doplachtit“ co nejdál.
Koupíte-li si nové auto a spotřeba vás vyděsí, nezoufejte. Postupně se bude snižovat. „Je to dáno tím, že dochází k záběhu části převodového systému a podvozku. Poté záleží na udržování technického stavu vozidla. Mohla by to být otázka stavu brzd nebo seřízení přední nápravy,“ uzavírá Burgeret.