Nevyhazujte peníze za moderní stěrače
V zimě dostávají stěrače našich aut pořádně zabrat. Nedávno jsme vás v Motožurnálu varovali, abyste nedělali stejnou chybu jako většina řidičů a neměnili stěrače pozdě. Zaprvé si totiž zničíte čelní sklo a zadruhé samozřejmě i hůř uvidíte.
Výměna stěračů sice není žádná věda, ovšem jen v případě, že máte štěstí na šikovného prodejce autodoplňků – což je často v supermarketech, kde mnozí z nás autopotřeby nakupují, docela problém. „Tento sortiment vyžaduje při prodeji určitou přesnost. Není možné z obchodu odejít s informací, že budou stačit půlmetrové stěrače a že to nějak stírat bude,“ říká Milan Vrba, majitel prodejny AutoShop.
On i všichni jeho dobří kolegové po republice mají pro zájemce o nové stěrače knihu se seznamem schválených stěračů z prvovýroby. „Na moderní výkonné vozy, které dosahují vysokých rychlostí, jsou montovány stěrače s přítlakem, takže i nově zakoupené stěrače by měly být s přítlakem. Ano, jsou sice trochu dražší, jeden vychází kolem 500 korun, ale potom máte jistotu, že budou fungovat.“
Stejně jako před šetřením a kupováním levnějších než výrobcem schválených typů stěračů varuje specialista na autopříslušenství před snahou svůj vůz vylepšit nákupem moderních pružných stírací lišt. „Na starších vozech to podle mě není krok k lepšímu,“ domnívá se Milan Vrba navzdory tomu, co slýcháme od výrobců stíracích lišt.
„Výrobce bude pochopitelně tvrdit, že jsou vhodné na všechny typy aut a že jsou nejlepší, ale z praxe vím, že tyto stěrače nemusejí fungovat na každém autě. Osobně jsem se setkal s tím, že nefungovaly na Peugeotu 407 stejně jako na první generaci Fordu Focus nebo některých modelech značky Opel.“
Svoji roli v těchto případech mohly sehrát i opotřebované klouby a ramena stěračové soustavy, na kterou jsou pružné stěrače náročné, protože musí být opravdu velmi přesně a kolmo ke sklu – ale i to je dobré před pořízením vědět. Zatímco klasické kovové stěrače pořídíte zpravidla do pětistovky, pružné na pětistovce začínají. A rok vydrží, jen když se o ně dobře staráte.
„Dobré je, když stěrač funguje rok. Životnost stěrače prodlužuje udržování stírací plochy, tedy gumy, v čistotě. Vyplatí se ji jednou za čas, například když myjete auto, otřít mokrým hadrem a očistit. Někdy totiž i tak málo stačí k navrácení stěrači jeho funkce,“ konstatuje Milan Vrba.