Než poprvé zmáčknu startér...
S teplým počasím se na silnicích vyrojí motorkáři. Ano, některým řidičům a také obyvatelům obcí u silnic jsou často trnem v oku, ovšem s tím se nedá nic moc dělat. V každé „partě" se prostě vždycky najdou takoví, kteří pravidla hry porušují. Proto přece motorkáře neodstavíme na druhou kolej.
Naopak. I letos jim budeme přinášet novinky z branže, servisní tipy a také testy. Nemůžeme začít ničím jiným než přípravou motorky na sezónu, nebo-li takzvaným odzimováním stroje.
"Předpokládám, že přestože byla motorka přes zimu odstavena, hladina oleje byla správně po rysku. Pokud nikoliv, je lepší stav oleje zkontrolovat a popřípadě doplnit," radí Richard Denner, specialista z firmy DK Racing.
Olej je, jak známo, krví stroje. Kupovat bychom měli takový, jaký doporučuje výrobce, v případě motorek zvlášť varujeme před používáním automobilových olejů - tedy pokud nejezdíte na stroji se suchou spojkou, třeba na BMW.
Po zimě zkontrolujeme u svého stroje také případné olejové a jiné úniky a průsaky. "Například pokud motorka nestojí v kryté garáži, zda-li nepraskl chladicí systém."
Pokud je vše v pořádku, nechybí brzdová ani chladicí kapalina a po zasunutí klíčku do zapalovaní kontrolky svítí, můžeme zmáčknout startovací tlačítko. V tom lepším případě se ozve brumlání motoru, pro ty další případy má radu Richard Denner: "Po zimním spánku motorka většinou nejde nastartovat ze dvou důvodů. Prvním z nich je špatná kondice akumulátoru a za druhé nedostatek benzínu v karburátorů - takzvané odpaření."
Karburátorových motorek je sice stále méně, ovšem pokud takový stroj vlastníte, neuškodí před startem benzín z karburátorů vypustit výpustným šroubem. Posléze karburátory necháme naplnit palivem z nádrže.
"Motorky se vstřikem paliva do válců v tomto směru nemají problém, protože mají elektrické podávací čerpadlo benzínu. U motocyklů s karburátory palivo teče buď samospádem, nebo mají elektrické podávací čerpadlo."
Proto musíme chvíli počkat, než palivo do válce doteče. U motorek s čerpadlem dopravu urychlíme opakovaným zapnutím a vypnutím klíčku. Až potom se dáme do startování. Samozřejmě za předpokladu, že ještě máme odkud brát energii. "Akumulátor samozřejmě zkontrolujeme a popřípadě dobijeme. Pokud je už starý, zakoupíme nový."
Co když však mám motor s elektronickým vstřikováním paliva, akumulátor je v pořádku, ale přesto mi stroj nechce naskočit? "Dalšími důvody může být například nízká komprese motoru nebo benzínem vypláchnutý karbon pod ventilem," vysvětluje Richard Denner.
Pokud motorka nechce "naskočit", netočte startérem příliš dlouho, protože výdej proudu by zbytečně ohříval akumulátor. Až se motor rozběhne, nechte ho chvíli prohřát, mezitím zkontrolujte pneumatiky, jestli nemají prasklinky a jak jsou na tom s tlakem, a pak obezřetně vyjeďte. První kilometry stroj šetříme - nejen s ohledem na to, že jsme na něm dlouhou dobu nejeli.