Nižší výběr mýta prodlouží stavby dálnic

3. březen 2009 13:00

2100 kilometrů - právě tolik by měla mít ideální dálniční síť v České republice. Ovšem zatím má jen polovinu a nad stavbou dalších kilometrů visí velký otazník, i když například právě dnes dopoledne byla zahájena výstavba obchvatu Kolína. Otázkou je, za jak dlouho po něm budou jezdit auta. Nejen vinou hospodářské krize totiž chybí peníze na výstavbu a je velmi pravděpodobné, že stavět se bude déle než v předchozích letech.

Když koncem ledna nastupoval do úřadu ministra dopravy Petr Bendl, pak právě výstavbu silnic a dálnic zmiňoval jako jednu z hlavních priorit.

"Za poslední dva roky vláda zdvojnásobila peníze, které jdou do infrastruktury a mým zájmem je udržet toto tempo, přestože čísla státního rozpočtu se nevyvíjejí dvakrát příznivě."

Už po pár dnech ve funkci ale přišel první problém - hospodářská krize snížila v lednu až o dvacet procent výběr mýta oproti předpokladům. Únor to potvrdil, letos se zatím vybralo jen 831 miliónů oproti předpokládané miliardě. A to ovlivní i pokračující stavby silnic a dálnic, protože mýto je jedním ze zdrojů jejich financování.

"Každých sto miliónů ovlivní tuto situaci a my se pohybujeme v řádech miliard, které státnímu fondu dopravní infrastruktury chybí."

Dojde proto k zastavení některé z rozestavěných staveb?

"Může se to stát. My se budeme samozřejmě snažit, abychom nezastavovali, ale možná budeme muset natáhnout některé termíny."

Peníze na stavbu a opravy dálnic jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury ze tří zdrojů. Jednak ze státního rozpočtu, dále je to výnos z výběru mýta a také finance z Evropské unie, přesněji operačního fondu dopravy, které můžeme čerpat až do roku 2015. Ale jak potvrzuje Roman Kluzák z Ředitelství silnic a dálnic, peníze zatím nejsou.

"Pro letošní rok potřebujeme zhruba 11 miliard korun na pokračování stavby a zahájení staveb dalších úseků. Ačkoliv peníze nejsou momentálně k dispozici, nemělo by dojít k zastavení stavby. Jednou z variant, co se týče stávajících staveb, je pouze prodloužení termínu zprovoznění, a to už u staveb, které by měly být zprovozněny letos."

Konkrétně jde o 53 kilometrů, přičemž polovina z nich je na D 47 a měly by prodloužit dálnici D1 z Prahy v podstatě až do Ostravy. Rozestavěny jsou ale další desítky dálničních kilometrů - vždyť jen v loňském roce byly zahájeny stavby, na jejichž konci by mělo být dalších 106 kilometrů dálnic. Jenže zatím není jasné, jestli na ně bude dost peněz.

"Připravil jsem materiál, který situaci detailně popisuje. Má ho ministr financí a očekávám, že si na něj v krátké době sedneme, protože už začínají debaty na téma rozpočet 2010, a v rámci nich musíme vyřešit spoustu nepříjemných otázek."

Snad dobudování páteřní dálniční sítě bude i nadále prioritou a najdou se na ni peníze.

autor: evk
Spustit audio