Nosiče kol musí mít homologaci

13. srpen 2009 13:00

Jak převážíte v autě kola - tak zněla anketní otázka minulého týdne. Kupodivu jen těsně vyhrál střešní nosič. Využívá jej 48 procent hlasujících, jen o čtyři procenta respondentů méně využívá vnitřní prostor auta a ti zbývající vozí kola pomocí zadních nosičů. Každý má své výhody a nehody.

"Je potřeba si uvědomit, jaký chci komfort obsluhy. Střešní nosič je zdaleka nejvíce prodávaný z toho důvodu, že nezabírá žádné místo z klasického zavazadlového prostoru a je cenově přijatelný. Pokud bych se dnes rozhodoval při koupi nosiče, rozhodně bych myslel i na komfort obsluhy. Doporučoval bych nosič montovaný takzvaně na kouli tažného zařízení, pokud bych pochopitelně tažné zařízení měl," radí Pavel Urban z firmy Halfords.

V podstatě hlavním kritériem pro výběr nosiče je počet kol, která chceme převážet a také jak často a jak daleko. Na střechu auta se vejdou maximálně čtyři kola, vedle střešního boxu potom jen dvě, přičemž je důležité, aby nosič byl kompatibilní s příčníky vozu. A pozor, střešní nosiče jsou stavěny na různou šířku kol:

"Liší se to podle rychlosti, kvality, náročnosti instalace a také podle možnosti kolo k střešnímu nosiči zamknout. Všechno záleží na ceně," zdůrazňuje Josef Kellner z Neumaxu.

Právě cena může být velmi rozdílná. Nejobyčejnější střešní nosič se dá pořídit kolem 350 korun, kvalitnější pak mohou stát třeba 4000 korun. Vedle ceny je důležité zjistit, na jakou rychlost jsou nosiče stavěny.

"Všeobecně se dá říct, že nosiče na jízdní kola jsou homologovány do 130 km/h. Na kole musí být vše patřičně upevněno, protože jakákoliv část, která by nebyla na kola dostatečně připevněna, může v těchto rychlostech upadnout a způsobit problémy za vámi jedoucím řidičům. Stejně tak je nutné myslet na to, že s nárůstem rychlosti narůstá i spotřeba vozu, a to v průměru od jednoho až do tří litrů na sto kilometrů," upozorňuje Pavel Urban.

Kdo nechce vozit kola na střeše, může využít nosičů na pátých dveřích auta anebo na zmíněné kouli. Jejich pořizovací cena ovšem začíná na 10 000 Kč. A podstatná je homologace, aby nosič nezakrýval světla a registrační značku vozu.

"V případě, že ji zakryjete, je potřeba, aby byl zadní nosič vybaven držákem registrační značky. Stejně tak musí být vybaven i zadními skupinovými světly. Důležité je myslet i na mlhové světlo," říká Pavel Urban.

Někteří motoristé využívají volného prostoru v autě a kolo do něj prostě složí. Existují ale i speciální vnitřní držáky kol.

"Vyrábějí se úchyty až na dvě kola. Při jejich instalaci se ale musí sklopit zadní sedačky, což výrazně omezuje vnitřní prostor vozu," dodává Josef Kellner.

A nezapomeňte, že základem bezpečného převážení cyklistických kol je jejich správné uchycení.

Další rady a tipy ohledně nosičů kol na auto čtěte ZDE.

autor: evk
Spustit audio