Nová auta zbytečně přeplácíme

29. květen 2012 13:01

Koupě auta, to je událost. Radost pro celou rodinu. Auto si dnes kupujeme často na splátky, jenže pak se v určitou chvíli stáváme z hrdého majitele nového auta dlužníkem se vším všudy, co k tomu patří, tedy i s riziky. Proč však dlužit víc, než musíme?

Nemusíme, záleží to jen na nás. Na začátku bychom si měli uvědomit, kolik chceme dlužit, a pečlivě vybírat. „Zaměřte se na úrokovou sazba, pojistné podmínky, popřípadě celkovou konstrukci smlouvy, abyste nebyli vystaveni většinovým rizikům, která ze smlouvy plynou,“ vyjmenovává Michal Říman z finanční společností Myland.

Finanční instituce však není Matka Tereza, vždy chce vydělat. „Vždy je to jen přelévání peněz. Prodejce například ví, že část klientů je háklivá na úrokovou sazbu, proto přijde s akcí, že nabízí financování bez navýšení, jenže právě to navýšení je skryté v ceně vozu. Nebo to prodejce udělá naopak, kdy nabídne slevu na nový vůz například dvacet nebo třicet tisíc korun, ale samotné navýšení pak převede do úrokové sazby. Klient tedy ve finále nic neušetří,“ vysvětluje Říman.

Musíme počítat také s tím, že i jakýkoliv dárek, tedy třeba sadu pneumatik nebo autorádio, si banka do ceny započítá. Nikdo nám nedá nic zadarmo. Často volíme financování přímo od prodejce automobilu, ale vyplatí se hledat vlastní finanční ústav.

„Prodejci automobilů to nemají rádi, protože je to určitý zdroj jejich příjmů. Ovšem v 80 procentech případů můžete počítat s tím, že pokud si seženete financování od vlastní banky nebo jiné leasingové společnosti, která do tohoto řetězce není zapojena, máte dost vysokou šanci, že ušetříte nemalé finanční prostředky. Úspory se v rámci jedné leasingové smlouvy mohou vyšplhat až do desetitisíců korun,“ radí Říman.

I pojištění nabízené v ceně vozu může být předražené

Je třeba si také uvědomit, že v rámci splátek sjednáváme i havarijní a povinné pojištění. „Ve většině případů je s finančním produktem nabízeno i pojištění, a proto je třeba počítat s tím, že tento produkt může být předražen, přestože se úroková sazba jeví jako zajímavá,“ pokračuje Říman.

Potom je potřeba si udělat klidně i dvě tři hodiny času a pročíst si nejen smlouvu samotnou, ale i všeobecné obchodní podmínky a sazebník poplatků.

„Po podpisu úvěrové smlouvy mám jako dlužník plnit věci v ní uvedené, jenže mohou tam být ukryta nemilá překvapení. Například mohou být extrémně vysoké sazby, pokud nestihnete vrátit do 14 dnů velký technický průkaz, jak vás smlouva zavazuje,“ uzavírá Říman.

To znamená, že můžeme zaplatit u půlmiliónového auta padesát i více tisíc korun za na první pohled banalitu nebo opominutí.

autor: pgj
Spustit audio