Nově registrované kamióny budou označeny reflexním materiálem

16. listopad 2011 13:02

Kolikrát se vám stalo, že jste na poslední chvíli na dálnici spatřili odstavený kamión a minuli ho jen o pár desítek centimetrů? Na evropských dálnicích poměrně běžná situace. Zvlášť v počasí posledních dnů se jedná o situaci, která není nijak neobvyklá. Proto se Evropská komise rozhodla nebezpečným situacím předcházet.

Po našich silnicích jezdí statisíce kamiónů, jen naše hranice jich měsíčně překročí přes milión. Protože rozdíly v rychlostech mezi nákladními a osobními auty jsou především na dálnicích velmi značné, Evropská komise se rozhodla pomalejší nákladní vozidla zviditelnit. „Povinnost platí od 1. října letošního roku pro všechna nově registrovaná nákladní vozidla nad 7,5 tuny, která jsou delší než 6,5 metru,“ konstatuje Marek Eliáš z ministerstva dopravy.

„Povinností je označit reflexním materiálem celý obrys zadní části kamiónu – takže na zádi vznikne buď červený, nebo žlutý čtverec, u návěsu musí být na boku reflexní spodní linka po celé délce návěsu a v horních rozích alespoň čtverec z reflexního materiálu v rozměru 50x50 centimetrů,“ popisuje Ladislav Cvrkal ze společnosti 3M.

Zviditelnění kamionů snížilo počet nehod

Jen loni zemřelo na našich silnicích při nárazech zezadu do odstaveného kamiónu 13 lidí. Jedna ze studií ukázala, že takovéto označení snížilo v Pensylvánii a na Floridě počet takových nehod prakticky o třetinu a zachránilo bezmála dvě stě lidských životů.

„Reflexní označení pomáhá ke zviditelnění kamiónu hlavně v situaci, kdy musí být z nějakého důvodu odstaven na kraji vozovky, nefunguje mu motor a běžné osvětlení za pár hodin zhasne. Když potom na kamión zamíří světlo přijíždějících aut, díky reflexnímu materiálu je vidět až na vzdálenost tří set metrů,“ říká Ladislav Cvrkal.

Chtělo by se tedy říct: „Konečně!“ nebo „Zaplať pánbůh!“ či pro ateisty „Zaplať, rozume“. S rozumem jsme však v koncích ve chvíli, kdy si uvědomíme, že se tato povinnost týká jen nově registrovaných kamiónů. „Podle názoru ministerstva dopravy by to neúměrně finančně zatížilo malé dopravce. Jeden polep kamiónu reflexním materiálem stojí od sedmi do deseti tisíc korun. Předpis vydala Evropská unie a Česká republika se touto prováděcí vyhláškou k němu připojuje. Je nutno podotknout, že předpis nemluví o tom, že musí být označeny i starší vozy, takže my pouze plníme předpis EU,“ pokračuje Marek Illiaš.

Proč to jde jinde, ale u nás ne?

Podle našich informací se polep kamiónu dá pořídit do pěti tisíc korun – dopravce si zakoupí pouze materiál a poučený a trochu zručný řidič nebo garážmistr jeho nalepení zvládne sám. Porovnáme-li to s jedním tankováním, které vyjde na víc než dvacet tisíc korun, jde o podstatně nižší částku. Nehledě na úsporu ve chvíli, kdy kamión bude muset být po nehodě odstaven a kromě peněz za opravu nebude nějakou dobu vydělávat.

Jinde si těchto aspektů jsou vědomi. „Průkopníky byli Italové, kteří povinnost zavedli už asi před sedmi lety, potom následovalo Rumunsko a v poslední době Slovensko. Tam však k předpisu Evropské unie udělali nástavbu formou nařízení vlády, kdy ve třech etapách stanovili povinné označení podle stáří vozidel. Posledním termínem byl 1. leden 2011 a od tohoto data musí být všechna vozidla do stáří deseti let označena reflexním materiálem,“ vysvětluje Ladislav Cvrkal.

Nebyla by to inspirace, jak finančně nezatížit majitele kamiónů okamžitě, ale zátěž rozložit na delší dobu? Proč to někde jde a u nás zase ne? Argumenty, že jde o peníze v souvislosti s lidskými životy, jsou poněkud liché. Uznejte. Proč tedy rozumné nápady odkláníme někam jinam? Jak někde v Kocourkově?

autor: pgj
Spustit audio