Nový Ford Focus III - na trh až ve 2011
Některé světové premiéry 80. ročníku ženevského autosalónu se už za pár dnů nebo týdnů objeví na evropských trzích, včetně českého. Na jiné budou zákazníci čekat mnohem déle. Rekordmanem v tomto směru se stala třetí generace oblíbeného Fordu Focus.
Premiéra focusu v Ženevě je vlastně poloviční. Pětidveřový hatchback byl světu ukázán na začátku roku na autosalónu v Detroitu. Poprvé se tady ukazuje varianta kombi, která je v nižší střední třídě hlavně na starém kontinentu velmi důležitá. Design třetí generace focusu navazuje na tvary posledních modelů Fordu včetně blízkého mondea.
"Je to, řekněme, druhá etapa našeho slavného kinetického designu, se kterým auta vypadají, že jsou v pohybu, i když právě stojí. I nehybný vůz by měl vyjadřovat napětí, drama a hlavně pohyb," vysvětluje Martin Linhart z českého zastoupení Fordu.
Nový focus na sebe nechá čekat opravdu dlouho, skoro rok. "Obě varianty se začnou vyrábět na konci letošního roku, ale na evropských trzích včetně českého, budou začátkem dalšího roku, tedy 2011," dodává Martin Linhart.
Ford neuvažuje o tom, že by podobně jako Škoda nebo Opel nechal ve výrobě i stávající focus a po náběhu nové generace by ho nechal v nabídce jako levnější alternativu k novince.
"Výroba současného modelu se zastaví, zásoby se budou pomalu doprodávat a v té době se budou přestavovat výrobní linky na nový model. Nepočítáme, že bychom vyráběli například Focus Tour nebo Focus Classic jako jiné automobilky," říká Martin Linhart.
Nový focus nemá problém najít konkurenci. Chce totiž útočit na nejúspěšnější vozy nižší střední třídy prodávané v Evropě.
"Ford Focus soupeří s golfem, cee'dem a astrou. Pro nás je důležité, že byl na autosalónu představen ve verzi kombi, protože ve střední Evropě a zejména v České republice jsou velmi důležité. Domnívám se, že ze všech prodaných focusů je 40 nebo dokonce 50 procent ve verzi kombi," doplňuje Martin Linhart.
Z pohledu celosvětových prodejů je důležitá pro Ford i varianta sedan. Cílí totiž na obrovské automobilové trhy.
"Sedan je zajímavý pro americký nebo čínský trh. Focus je takzvaně globální auto, takže se bude vyrábět v Evropě, v Severní Americe a také v Číně. A zároveň předpokládáme, že se tam bude velmi dobře prodávat," říká Martin Linhart.
Stejně jako automobilky Volkswagen a Renault vidí i technické oddělení Fordu budoucnost v maloobjemových benzínových motorech s turbem. Proto se objeví i pod kapotou nového focusu.
"Focus bude poháněn motory typu EcoBoost v rámci takzvaného downsizingu. Znamená to, že motor má menší objem, přímý vstřik benzínu a turbodmychadlo. Proti srovnatelnému motoru stejného objemu má větší výkon a nižší emise. Do focusu budou montovány motory Ecoboost o objemu 1,6 litru a výkonu 180 a 150 koní. Také budou k dispozici přepracované motory TDCI," uzavírá Martin Linhart.
Mluvit o ceně třetí generace focusu je ještě předčasné. Už však víme, že se chystá i sportovní verze s nejistým označením ST nebo RS. Naopak nejasná je zatím budoucnost varianty coupé-cabriolet.