Ochraňte si nový lak
Poslední dobou patří lakům a karoseriím ve vysílání Motožrunálu poměrně velký prostor. Říkali jsme, jak opravit začínajícíc rez, jak dát pozor, aby Vás neošidili lakýrník nebo bazarista, když bude tvrdit, že auto nebylo opravováno. Tohle všechno už tedy máte díky nám za sebou. Dalo by se tedy očekávat, že máte auto s krásným lakem. Co se dá udělat proto aby vydržel?
Znáte biblický výrok kazatele: "Marnost nad marnost, všechno je marnost?" Mohli bychom ho totiž použit také na autolaky. Vy kteří jste někdy měli vůz s novým lakem víte, že moc dlouho bez poskvrny nevydrží. Poškrábou ho odletující kamínky, zašpiní asfalt, nebo ho odřeme sami při mytí. My Vám dnes ale prozradíme dobrou "fintu", jak po nějakou dobu nový lak ochránit. Prostřednictvím fólie!
"Tato fólie se používá pouze na nové vozy, respektive na nový lak, který je maximálně tři roky starý. Používá se buď na osobní vozy nebo na off-roady," vysvětluje Luděk Krňák z Autosklo Holešovice.
Takže ti, kdo mají auto starší tří let, mají prostě smůlu. Proč je tu tak radikální tříletá hranice? Protože při sundávání fólie byste z karoserie mohli strhnout také samotný lak. A pravidlo tří let platí i v případě životnosti samotné ochranné fólie. Někoho napadne, že by po třech letech nalepil na svůj vůz ochrannou fólii znovu, ale ani to není možné.
"Po třech letech, ačkoli tak nevypadá, je lak náchylnější na montáž, když pracuji s lepidlem, a mohl bych ho zničit. Občas se stane, že se něco nepodaří a fólie se musí strhnout, vyhřát a dál tvarovat. Ve fázi strhávání bych mohl horší nebo starší lak poškodit, a to vlastně už při samotné montáži."
A i kdyby aplikace už na tři roky starý lak dopadla dobře, po dalších třech letech byste s ochrannou fólií jistojistě vzali i lak. Zřejmě Vás bude také zajímat, jestli je nalepená fólie na autě vidět. Já se na vlastní oči přesvědčil že v případě, že je potáhnutý celý díl, nepoznáte nic.
"Tyto dveře jsme rozdělili na dvě části, aby bylo vidět, kde fólie je a kde není. Podíváte-li se sem, pak to z určitého úhlu pohledu poznat je, ale když potáhnete celý díl, tak to poznat není."
Ještě mě zajímalo, jestli to nebude na autě poznat až po určité době, respektive ve chvíli, kdy se fólie sundá.
"Lakýrník nebo ten, kdo se laky zabývá, pozná, kde je lak nový, a kde starší, ale s tím se nedá nic dělat. Měla by to být výhoda, ale není. Jsou lidé, kteří si po třech letech nechávají nárazník lakovat, protože jim vadí, že je poškrábaný. V tomto případě ho mají jako nový tím, že strhnou fólii."
Aby se zamezilo barevným rozdílům na jednom dílu, potahuje se vždycky celý - tedy ne jen spodní polovina zadních dveří, ale komplet celé od nárazníku až po střechu. Přestože o ochranných fóliích mluvíme v rubrice autoservis, kde často zmiňujeme věci, které zvládnete svépomocí v garáži, tohle sami rozhodně nezkoušejte. Vždyť i odborníci s tím mají někdy, jak se říká, "plné ruce práce".
"Aplikace fólie na přední a zadní nárazník, kapotu, částečně i blatníky zabere 5 - 6 hodin. Cena je potom různá. Chce-li si někdo ochránit přední část vozu, pak se jedná o částku zhruba 4 000 korun. Ochrana celého vozu vyjde na 10 000 - 15 000 korun. Cena se odvíjí od plochy a také od náročnosti aplikace fólie. V případě off-roadů je montáž jednodušší, ale zase se jedná o větší plochy, a tedy o více materiálu. Jsou auta, třeba nový Volkswagen Passat nebo Peugeot 607, která mají nárazníky hodně členité - práce na těchto vozech pak trvá déle, třeba celý den, a je tím pádem i dražší," dodává Krňák.