Od 19. ledna platí řidičské oprávnění skupiny B i na silnější skútry

18. leden 2013 12:35

Toužíte po tom, jezdit na silném skútru, ale nechce se vám znovu do autoškoly? Od zítřka žádný problém. Díky novele silničního zákona stačí vlastnit pouze řidičské oprávnění skupiny B – tedy na auto.

Do dnešního dne béčko platilo zároveň pouze na slabé a pomalé padesátky. Od zítřka je možné jen díky řidičáku na auto sedlat i skútr výrazně silnější. A to bez jakýchkoliv dalších zkoušek.

„Kdo má řidičský průkaz na osobní automobil, může s ním bez jakékoliv změny řídit skútr do 125 ccm, stejně jako doposud mohl řídit skútr do 50 ccm,“ přibližuje Vladimír Přibyl ze Svazu dovozců automobilů. Jde však o motocykly s automatickou převodovkou a nižším výkonem, maximálně 12,5 kilowatt.

Čtěte také

Prodejci skútrů už hlásí větší zájem, jisté je, že hlavní nápor přijde až na jaře. Tyto skútry jsou ideální do městského provozu, protože dokážou jet stejně rychle jako auta, ale zabírají samozřejmě méně místa. To je podle Zdeňka Neusera z ministerstva dopravy hlavní důvod změn.

„Jedním z cílů je, aby se odlehčilo městům od automobilového provozu. Tato úprava bude však platit pouze v rámci České republiky. V ostatních státech mohou být pravidla pro používání skútru jiná,“ říká Neuser.

Řidičák na nejsilnější motorku až od 24 let

Další podstatnou změnou, která se zítřkem mění, je věk, od kdy je možné udělat si řidičský průkaz na silný motocykl, tedy o objemu motoru nad 500 kubických centimetrů. Ze současných 21 let se zvyšuje na 24, ovšem pouze v případě, že adept zatím ještě nevlastní žádné oprávnění na motocykl.

„Člověk, který má víc zkušeností, ať už za volantem nebo na motocyklu, dokáže v pozdějším věku přistupovat k řízení zodpovědněji. Doufejme tedy, že to přinese snížení počtu dopravních nehod na silnicích,“ pokračuje Neuser. Pokud však člověk už má nějaké zkušenosti na slabších motorkách, může o řidičák na silné stroje žádat už ve dvaceti letech, tedy dokonce o rok dřív než doposud.

Kdy je možné, poprvé jít do autoškoly a začít si dělat řidičské oprávnění na motocykl s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů v hodině? Stejně jako teď, tedy v 15 letech.

„Jde o skupinu AM, což jsou takzvané pionýry do 50 ccm. Tam je to stejné. Pro skupinu A1 je horní limit 125 ccm a řidič musí být starší 16 let. Kategorie A2 je do 35 kilowatt výkonu a od 18 let věku,“ vyjmenovává Neuser.

Každopádně dřív než člověk vyrazí na motocyklu, bez ohledu na jeho výkon, měl by si někde na parkovišti vyzkoušet, jestli ho umí dobře ovládat.

autor: evk
Spustit audio