Od cisteren raději dále

23. květen 2007 11:30

Vnímáte při jízdě po silnici, kolik nákladních aut je označeno oranžovou tabulkou, označující nebezpečný náklad? Že je takových aut na našich cestách jen velmi málo? Chyba. Existuje až 5 000 chemických látek, které jsou pravidelně převáženy po silnicích. Většinou se této přepravě, takzvané ADR, věnují specializované firmy, protože nároky na řidiče i převozní podmínky jsou velmi vysoké. Ale neměli bychom tyto vozidla podceňovat ani my, řidiči osobních aut. Proč?

0:00
/
0:00

Protože například cisterna naplněná tekutinou se v zatáčkách a hlavně na kruhových objezdech může dostat do kritické situace nejen při vyšších rychlostech.

"Obsah cisterny řidič ve vysoké rychlosti rozpohybuje a pak jeden náraz do stěny cisterny může způsobit její převrácení. Máme potvrzeno, že k převrácení cisterny dochází i při rychlosti 28 km/h, což bylo vyzkoušeno s cisternou s kapalným dusíkem na letišti v Tuřanech," konstatuje Rostislav Plachý z Policejního prezídia.

Bohužel, o tomto chování kapaliny v cisterně mnohdy netuší ani samotní řidiči těchto vozidel.

"Když jsme pozorovali řidiče, kteří se této zkoušky zúčastnili, tak sami byli velice překvapeni. To bylo s firmou, která svého času měla dost nehod a po tomto školení nebylo po nehodách ani vidu ani slechu."

Ročně se stane průměrně 200 nehod aut převážejících nebezpečné látky. Většina připadá právě na auta vezoucí kapaliny: chemikálie se totiž nejčastěji převážejí právě v kapalném skupenství. Každá látka je přesně určena kombinací čísel, která musí být na zmíněné oranžové tabulce, ale ne všechny jsou v pořádku, což potvrzuje i Petr Kopáček z Hasičského záchranného sboru.

"Opravdu dochází k případům, kdy bezpečnostní označení formou ADR přepravující látky zcela neodpovídá skutečnosti, což je pro zasahující hasiče velký problém. Oni totiž neví, o jakou látku se jedná, protože právě na základě dané kapaliny se rozhoduje, jakým způsobem se chránit, co hrozí životnímu prostředí a jak vlastně zasahovat."

V tomto směru je velkým pomocníkem hasičů Transportní a informační nehodový systém, takzvaný TRINS, který sdružuje 27 výrobců a distributorů chemických látek. Hlavní odpovědnost při přepravě nebezpečných látek mají ale samotní řidiči, a to nejen způsobem jízdy po silnici, ale kontrolou označení a zabezpečení materiálu před samotnou jízdou. A rozhodně by neměli svépomocně čistit cisternu na parkovišti, jako se to nedávno dokonce stalo, protože existují specializované firmy. Jakákoli nehoda s únikem nebezpečné látky vždy ohrožuje životní prostředí. A podle Jakuba Kanty z firmy Dekonta mnohdy i několik měsíců. Tak jako třeba ve středočeské obci Černý vůl, kde se v březnu převrátila cisterna a do půdy se dostaly tisíce litrů nafty.

"Sanační práce v Černém Volu pokračují. Došlo k zasažení podzemních vod a studní, které jsou využívány pro čerpání pitných vod. Současně byly zasaženy jak povrchové vody tak i zeminy v místě zásahu, takže sanace v této lokalitě si vyžádá minimálně několik měsíců."

A teď se přesuneme z teorie tak trochu do praxe. Hasičský záchranný sbor totiž před nedávnem pozval novináře na ukázkový zásah při likvidaci nehody auta, převážející nebezpečný náklad, kde s mikrofonem v ruce nemohla chybět Eva Kézrová. Celá akce se odehrála v prostorách policejní akademie v Praze 4, kam byla přistavena "havarovaná" cisterna s nebezpečným nákladem. K nehodě byly povolány dvě hasičské jednotky a jejich práci početnému publiku přibližoval Vít Pernica z Hasičského záchranného sboru.

autor: evk
Spustit audio