Od historie až po budoucnost D11

25. duben 2007 13:00

Kdyby nebylo druhé světové války, mohli jsme mít dálnici D11 už dávno. První její plány totiž pochází už z roku 1938, počítalo se napojením na dálnici z Vídně do Wroclawi. V 60. letech se pak pod vlivem, řekněme, horní trasy Praha-Olomouc začalo mluvit o zkrácení D11 jen do Hradce. Ovšem až za další 20 let otevřeli silničáři první úsek dálnice - do Sadské. V 90. letech jsme pak mohli jezdit z Prahy až do Poděbrad. Pak se postavila alespoň polovina dálnice - tedy jen jeden směr - kvůli automobilce TPCA. Na konci loňského roku pak byla D11 slavnostně otevřena, a tak se z Prahy dostaneme až skoro k Hradci Králové, přesně řečeno do Libišan.

Mohlo by se zdát, že už je všechno vyřešeno a v pořádku, ale není to tak. Na vlastní kůži jsme si to při našem testu s časem ověřili, a to, když jsme odjížděli z Pardubic. O aktuálních problémech D11 ví redaktor Českého rozhlasu Pardubice Filip Novotný.

Na stavbu dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové přispěli všichni čeští daňoví poplatníci stejnou částkou. Obyvatelé Libišan na Pardubicku v čele se svoji starostkou Monikou Novákovou si ale myslí, že jejich cena je mnohem vyšší:

"V současné době projíždí obcí denně 8 až 10 tisíc aut. Bylo nám řečeno, že provoz odpovídá provozu v centru Pardubic. Dá se říct, že silnice smrti - tedy dálnice D11 - se přesunula do Libišan."

Podle radního Pardubického kraje Ivo Tomana je ale tato situace pouze dočasná a vznikla díky výjimce hygieniků.

"Aby přes Libišany mohlo jezdit takové množství aut, dala hygiena časovou výjimku na 2 roky. Osobní doprava z dálnice tak tudy může jezdit. Vyloučena byla veškerá nákladní doprava z dálnice, staveništní nákladní doprava a hygiena dala podmínku, že investor - tedy ŘSD - musí v obci učinit všechna protihluková opatření tak, aby eliminoval škody a problémy z provozu z dálnice."

Situace ale v praxi vypadá tak, že pro občany Libišan je v dopravní špičce téměř nemožné přejít z jedné strany silnice na druhou. Žije tu totiž mnoho starých lidí a také dětí, které nejsou na takový provoz zvyklí. K celé situaci se čelem staví i Ředitelství silnic a dálnic.

"Počítáme s tím, že bychom v krátké době zrealizovali osvětlení přechodů tak, aby na nich byl člověk viditelný. Počítáme také s tím, že v květnu by měla být hotová protihluková okna a další opatření."

V současnosti čeká dálnice D11 na dostavbu zbývajících 70 kilometrů na polské hranice (z toho posledních 42 km jako rychlostní silnice). U provizorního konce dálnice D11 u Hradce Králové bude vybudována dálniční křižovatka Sedlice. Trasa dále povede přes Jaroměř a Trutnov až na polské hranice, kde se napojí na plánovanou polskou dálnici A3.

autor: FIN
Spustit audio