Odnaučujeme motor kouřit

14. březen 2006 13:00

Auta mají výfuk a z výfuku se kouří. Z některého méně, z některého více. Jistě jste někdy potkali auto, kterému šel od výfuku opravdu hustý černý kouř. Možná jste si tehdy položili otázku, na co že to auto jenom jede? Odpověď zní, ani na uhlí ani na petrolej, ale na normální palivo. Problém je totiž jinde. Jednou z hlavních příčin větší kouřivosti, ale i snížení výkonu a nepravidelného volnoběhu jsou nánosy a usazeniny v systému vstřikování paliva a v hlavě válců. Jak proti tomu bojovat?

Na trhu je spousta přípravků a aditiv, které rozpouští usazeniny a čistí palivovou soustavu. Tyto přísady se lijí při tankování do nádrže a spolu s palivem putují až do spalovacího prostoru. Cestou rozpouštějí usazeniny a podle typu přípravku čistí různé části palivového systému. Jak často se čističe aplikují?

"Existuje řada prostředků určených například jen k čištění vstřikování nebo na čištění ventilů. ani kombinace těchto prostředků ničemu neublíží. Nalijete čistič vstřikování, ujdete 2 500 kilometrů, aplikujete udržovací přípravek a po dalších 2 500 kilometrech opět čistič a po dalších 2 500 kilometrech zase čistič. Takovou péčí je zajištěno, že nedojde ke ztrátě výkonu," vysvětluje Kateřina Hartlová z firmy Automax.

Při ceně jednoho výrobku pohybující se od 400 do 700 korun nejsou tyto očišťovací kůry žádnou lacinou záležitostí. Na trhu jsou důsledně rozlišeny čističe pro dieselové a benzínové motory. Je ale nutné přidávat tyto přípravky i do nového auta? U jak starého auta by jsme se měli začít zabývat stavem vstřikovací soustavy?

"Po 150 000 najetých kilometrech. S problémy se tedy bude potýkat spíše motorista, který auto koupil jako ojeté. Při jeho koupi bychom se měli zajímat nejen o pravidelný servis, ale zda původní majitel jezdil na kvalitní palivo. Pokud bylo nebo bude používáno nekvalitní nebo dokonce mechanicky znečištěné palivo, velice rychle se to projeví," upozorňuje Milan Ernest z firmy Bosch.

Daleko více náchylné na znečištění vstřikovací soustavy jsou naftové motory. Když nepomůžou žádné čistící přípravky, motor stále nemá správný výkon, kouří a má nepravidelný chod, je čas na kontrolu vstřikovacích trysek.

"Běžný motorista si takovou kontrolu neprovede. Je možné ve specializovaném autoservisu provést vnější diagnostiku, kdy je možné porovnat vstřikovací dávky a zjistit opotřebení systému. Vždy je možné trysku demontovat a přezkoušet. Potom záleží na opraváři, který posoudí, zda jde tryska vyčistit například ultrazvukem, seřídit a vrátit, nebo zda je potřeba ji vyměnit."

Zda opravit či vyměnit se technik rozhodne také na základě počtu ujetých kilometrů a hlavně na celkovém stavu palivové a filtrační soustavy. Za výměnu vstřikovacího zařízení např. moderního typu Common rail můžete v servisu zaplatit klidně i sto tisíc korun. Vraťme se ale k prevenci. Nemůžou čistící přípravky poškodit třeba právě zmíněný Common Rail nebo například katalyzátor? Jak se k používání čisticích přísad do paliva stavějí výrobci těchto součástí?

"To je otázkou pro větší diskusi. Obecně ale můžeme říci, že by do paliva nemělo přijít cokoliv, co změní mazací vlastnosti paliva. Je rizikem každého uživatele, zda chce použít do paliva takovouto přísadu. Výrobci systémů obecně nedoporučují jakékoliv přísady do normovaného paliva."

Přípravky na čištění můžete bez obav použít u starších motorů. Pokud ale má váš vůz už nějaký ten kilometr za sebou bez řádné údržby, nečekejte žádné zázraky.

autor: bob
Spustit audio