Odpovědnost provozovatele vozidla v praxi funguje
Představte si, že jste majitel a řidič auta, které je automatickým systémem přistiženo při rychlé jízdě. Máte tři možnosti řešení. Buď dostanete body a zaplatíte pokutu, nebo se budete se správním úřadem hádat, že za volantem seděl nějaký cizinec, jehož adresu pořádně ani neznáte, anebo zaplatíte určitou částku, která bývá nižší než příslušná pokuta.
Asi nepřekvapí, že třetí varianta je ta nejčastější. Alespoň taková je zkušenost po dvouměsíčním fungování novely o odpovědnosti provozovatele vozidla. Ta kromě jiného říká, že pokud není znám viník dopravního přestupku – ať už jde o zakázané stání či překročení rychlosti zjištěné automatickým systémem, pak odpovědnost za něj přechází na provozovatele vozidla a ten je správním úřadem vyzván k zaplacení určité částky, která je zpravidla nižší než pokuta.
„Na doposud rozeslané výzvy na zaplacení pokut reagovali všichni a zaplatili. Výjimkou jsou leasingové společnosti, které nám sdělují majitele vozu,“ konstatuje Josef Mihalík, ředitel dopravně-správního odboru pražského magistrátu.
Na cizince se majitelé aut zatím nevymlouvají
Magistrát začne rozesílat až tento týden výzvy ve velkém. Dosud obeslal jen zhruba dva tisíce majitelů aut a počet vyřešených výzev se počítá v jednotkách procent. Podobnou zkušenost mají i na dalších správních úřadech. Zatím jen desítky dopisů odeslali třeba v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Plzni nebo v Ostravě a majitelé aut se prý zatím nevymlouvají, že je v době spáchání přestupku řídil nějaký cizinec bydlící například v Austrálii.
„Zatím jsme se s tím nesetkali. Je to o přístupu provozovatele vozidla, který raději zaplatí finanční částku bez další hrozby bodového postihu,“ potvrzuje vedoucí ostravského oddělení dopravně-správních činností Dalibor Mozdřeň.
A právě v tom se liší finanční postih vyplývající z odpovědnosti provozovatele auta od sankce za spáchaný přestupek. Mnozí řidiči ale vůbec nevědí, o co jde. Aspoň taková je zkušenost pražského magistrátu. I když, pravda, „Výzva k uhrazení určené částky“ zní poněkud tajemně.
„Je tam uvedený zákon i paragraf, ale člověk, než aby si vyhledal zákon ve sbírce, tak raději zavolá a ptá se, za co má platit. Řidiči nejsou s touto novelou srozuměni,“ říká Josef Mihalík. Tak si ji připomeňme.
Opakování je matka moudrosti
Pokud není znám viník přestupku, provozovatel vozidla má dvě možnosti: buď prozradí, kdo auto v té chvílí řídil a s ním se řeší přestupek, nebo do 15 dnů od obdržení výzvy majitel zaplatí například dvě stě nebo pět set korun podle závažnosti přestupku, ale body nedostane. Tady je však nutné ohlídat si dodržení lhůty.
„Peníze musejí být na účtu v den ukončení lhůty, tedy v 15. den. Pokud dorazí byť jen o jeden den později, musíme ji viníkovi vrátit a zahájit s ním klasické správní řízení. To je však zcela zbytečné, protože člověk musí na úřad a ještě zaplatí víc,“ vysvětluje Josef Mihalík.
Ovšem jak potvrzuje Roman Kočí z plzeňského magistrátu, v tomto směru ještě nejsou vůbec žádné zkušenosti. „Zatím je to ve fázi, kdy se posílají výzvy. Systém se ještě zcela nezaběhl. Předpokládáme, že první zkušenosti budeme mít do dvou měsíců,“ uzavírá.
Dopravní přestupky však mají roční platnost, a proto podle slibů všech úředníků žádný nepropadne. A až se systém naplno rozjede, bude i řešení automaticky generovaných přestupků rychlejší.