Odtahy při čištění ulic budou i nebudou

1. duben 2011 13:01

Všichni si určitě přejeme žít v krásném a čistém prostředí a proto tak jako uklízíme doma, čas od času je potřeba také vyčistit ulice měst. Na těch ovšem parkují auta. Až doposud platilo, že pokud jejich majitelé nestihli včas přeparkovat, pak si své auto za patřičný obnos vyzvedli na odtahovém parkovišti. Ovšem letos to bude kvůli rozhodnutí Nejvyššího soudu jinak. Někde odtahovat nebudou, jinde se vrácení auta výrazně prodraží. A někdo dokonce raději nebudou ulice čistit vůbec.

Připomeňme si lednový rozsudek Nejvyššího soudu, který říká, že pokud je správně zaparkované auto odtaženo z důvodu takzvaného veřejného zájmu, pak poté, co zmíněný zájem skončil, je nutné auto vrátit na původní místo. Pod veřejným zájmem si můžeme představit například vyklizení ulice kvůli sportovní či kulturní akci anebo blokovému čištění ulic. Například v Ostravě – Porubě na blokové čištění rezignovali. I když důvodem je především prach, kvůli kterému v zimě silnice hlavně solili.

„Komunikace vypadají slušně a jsou téměř bez prachu. Pokud už jsou znečištěné, využíváme veřejně prospěšných prací. Desítky lidí ve vestách čistí chodníky, zastávky a cesty. Ta velká vlna čištění, kterou jsme zažívali, díky změně systému už není dnes v porubských ulicích prakticky vidět,“ říká starosta Lumír Palyza.

V centru severomoravské metropole se motoristé musejí připravit i na to, že se ulice budou průběžně mýt vodou, a to včetně zaparkovaných aut. Jiný přístup ke zmíněnému rozsudku chystají v Brně. Tam skutečně budou vracet po ukončení čistění ulic odtažená auta zpátky, ovšem jak přibližuje Arne Žurek z Brněnských komunikací, řidič zaplatí dvojnásobnou cenu, i když je tady i levnější varianta.

„Odtažené vozidlo bude na parkovišti, které je k těmto účelům vyhrazeno. S tím, že hodinu před ukončením tohoto blokového čistění, což vymezuje dopravní značení, si může příslušný provozovatel vozidla toto vozidlo vyzvednout na parkovišti, a zaplatí tedy jeden odtah. V případě, že si vozidlo nevyzvedne, bude vráceno zpět na místo odtahu s tím, že provozovatel pak bude muset zaplatit dvojnásobnou částku.“

Naproti tomu v Plzni auta odtahovat nebudou. Raději je prý nechají na místě a ulice budou čistit tam, kde to půjde. Ani v Praze se zapomnětlivci, co nestihnou přeparkovat, nemusejí bát odtahu. Vrátit auto na stejné místo jako před čištěním ulice není v metropoli realizovatelné.

„Ten kdo zná Prahu ví, že jakmile projede čistí vůz v daném úseku, občané okamžitě najíždí se svými auty do vyčištěné ulice, kterou tak zatarasí. Z čehož vyplývá, že není možné odtažené vozidlo dát na původní místo, jak uvádí nejvyšší soud,“ konstatuje Václav Bystrianský, provozní náměstek Správy služeb hlavního města Prahy.

Ale pozor – každé čištění ulic je dopředu oznamováno. Značka zákaz parkování s přesným datem a časem musí být na vozovce sedm dní předem, takže kdo nechá auto na místě, riskuje pokutu.

„Pokud vozidlo zůstane na místě i v době platnosti zákazu, to znamená v době čištění ulic, strážníci budou dávat pokuty. Buď to vyřeší blokově přímo na místě, pokud tam bude řidič, jinak dají za stěrač výzvu pro nepřítomného pachatele – tzn. parkovací lístky. Pokuta může být udělena na místě až do výše dvou tisíc korun. Nebudu zde vyhrožovat vysokou částkou. Rozhodně nejde o finanční zisk z pokut, ale jde o to, aby bylo místo v době čištění volné,“ potvrzuje Pavel Klema z městské policie Praha.

Protože cílem je mít hezkou a čistou ulici. Praha zároveň čeká na vyjádření Ústavního soudu, kam podala stížnost kvůli zmíněnému rozsudku. Odtahy ve veřejném zájmu z důvodu například sportovních akcí anebo oprav plynu či vody, ale v metropoli zůstanou i nadále. Při dubnovém půlmaratonu překážející auta budou odtažena, ovšem po skončení akce vrácena zpět a co víc, díky speciálně smlouvě, odtah zaplatí pořadatel akce.

autor: evk
Spustit audio