Ohrozí krize start továrny v Nošovicích?
Podzim v Paříži - to je také známý světový autosalon na výstavišti nedaleko Buloňského lesíka. Pařížská automobilová show se tradičně střídá s tou ve Frankfurtu, která hostí krásné vozy každý lichý rok. Ovšem teď máme rok sudý, a tak obracíme pozornost právě do Francie, kde pro vás naši reportéři sbírají zajímavé informace a kuriozity spojené nejen s auty. V Paříži se mluví také o továrně korejské automobilky Hyundai v Nošovicích v souvislosti se světovou finanční krizí. Zjišťovali jsme proto, jestli krize ohrozí její otevření.
Možná jste i vy zaznamenali spekulace, že start první evropské továrny automobilky Hyundai v Evropě nedaleko Nošovic by mohla zmíněná ekonomická krize ohrozit. Očekává se totiž, že poptávka po nových autech poklesne i na starém kontinentu. Zdeněk Fořt zastupující značku Hyundai na českém trhu však něco takového v Paříži rezolutně popřel.
"První výrobní závod Hyundaie v Evropě je těsně před otevřením a sériová výroba by měla být spuštěna s prvním listopadovým dnem."
Podle Fořta Hyundai vůbec neuvažoval o tom, že by svou investici v České republice zastavil, případně zrušil. Investované miliardy do obrovského výrobního komplexu totiž nejde jen tak zrušit nebo přenést. Proto novinové články na toto téma nebral vážně.
"Byl to holý nesmysl, protože jak jsem se už zmínil, továrna je dokončena a čeká se jen na finální potvrzení od místních úřadů, aby mohla být výroba zahájena."
To je určitě dobrá zpráva pro Moravskoslezský kraj a hlavně pro 3500 lidí, kteří najdou v novém závodě práci. Vyrábět budou ročně statisíce aut, nejdřív to bude modle nižší střední třídy s označením i30.
"Výrobní závod má kapacitu 300 000 vozů ročně, z čehož 200 000, které budou aktuální v první fázi výroby, bude věnováno právě modelu i30 v obou karosářských variantách hatchback i kombi. Z kraje roku 2010 by měl být přidán do výrobního programu nový model kategorie MPV postavený na platformě modelu i30."
Zajímavostí nové automobilky Hyundai v Nošovicích je její dodavatelské napojení na jiný korejský závod ve slovenské Žilině. Ten patří automobilce KIA působící právě pod křídly koncernu Hyundai. Oba závody budou využívat pro výrobu aut některé stejné technické skupiny. Vysvětlení má Zdeněk Fořt.
"Pomáháme si například tím, že převodovky jak pro model i30, tak pro žilinský výrobní závod značky KIA jsou vyráběny v Nošovicích a motory jsou naopak montovány ve slovenské Žilině. Jedním z důvodu, proč byl závod automobilky Hyundai umístěn v Nošovicích, je přibližně 80kilometrová vzdálenost od Žiliny. Logistika proto nebude tak složitá a přepravní náklady vysoké."
A jak jsme slyšeli, slavnostní spuštění továrny v Nošovicích je v plánu už za necelý měsíc, přesně 1.listopadu.